Files, tekort aan personeel en de druk om te moeten verduurzamen, hebben directe invloed op je logistieke bedrijf. De afgelopen jaren zijn er veel oplossingen ontwikkeld om slimmer te werken en de CO2-uitstoot te verlagen. Met het programma Meten en Verbeteren CO2-emissies wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) deze oplossingen voor iedereen toegankelijk maken.
Voordeel voor samenleving en ondernemers
De overheid zet zich in voor een concurrerende, duurzame logistieke sector. Door te zorgen voor vollere vrachtwagens en slimmere routes, worden medewerkers, vrachtwagens en wegen zo goed mogelijk gebruikt. Ook de CO2-uitstoot neemt zo af. Daarnaast verbeteren de verkeersveiligheid, het leefklimaat én de marge van ondernemers.
Het ministerie van IenW ondersteunt logistieke bedrijven daarom om te innoveren en verduurzamen. Meten en Verbeteren CO2-emissies wordt deels betaald vanuit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing: de zogenaamde Terugsluis. Het heeft als doel de uitstoot van CO2 en het aantal gereden kilometers in het wegtransport blijvend te verminderen. De terugsluis en dit programma zijn mede in samenwerking met Evofenedex, TLN en VERN tot stand gekomen.
Meten en Verbeteren CO2-emissies richt zich op
- Zoveel mogelijk bedrijven nieuwe, gedetailleerde inzichten geven in hun logistieke operaties.
- Kennis, kunde en ervaring overdragen, zodat zoveel mogelijk bedrijven er profijt van hebben en verbeteringen duurzaam zijn.
- Een bewezen carbon footprinting-methode opschalen, met extra aandacht voor belading en lege kilometers.
Aansluiting op nieuwe wetgeving en uitdagingen
Meten en Verbeteren CO2-emissies sluit aan bij Europese wetgeving, zoals de verplichte CO2-rapportage voor de CSRD en de vrijwillige VSME. Daarbij geeft de zogenaamde Carbon Footprinting-methode inzicht in CO2-uitstoot, terwijl de Load Performance Indicator helpt om grip te krijgen op belading.