De Mobiliteitsvisie 2050 geeft richting aan een duurzaam en bereikbaar mobiliteitssysteem. Maar de stap van visie naar praktijk vraagt om samenhang. Connekt verkende met haar netwerk hoe een integrale aanpak kan helpen om versnelling en impact te realiseren.

De Mobiliteitsvisie 2050 (Movi2050) geeft richting aan een duurzaam en bereikbaar mobiliteitssysteem. Maar de stap van visie naar praktijk vraagt om samenhang. Connekt verkende met haar netwerk hoe een integrale aanpak kan helpen om versnelling en impact te realiseren.

De visie sluit nauw aan bij de ambities van het Connekt-netwerk. Maar tegelijkertijd is duidelijk dat de vertaalslag van visie naar praktijk niet vanzelf gaat. Veel initiatieven zijn al gestart, maar te vaak blijven ze versnipperd of beperkt tot deeloplossingen. Terwijl juist de kracht zit in een gezamenlijke en integrale aanpak.

De aanleiding: versnelling nodig

Het ministerie vroeg Connekt en haar netwerk om mee te denken over hoe de Movi2050 concreet gemaakt kan worden. Vanuit die oproep zijn we op verkenning gegaan: hoe kan het Connekt-netwerk bijdragen aan een snellere en effectievere mobiliteitstransitie?

We constateerden dat de ambitie breed wordt gedeeld, maar dat de uitvoering stokt op een aantal cruciale punten:

  • Silo’s tussen sectoren en bestuurslagen maken het nog lastig om bereikbaarheidsvraagstukken als één geheel te benaderen.
  • De visie wordt wel onderschreven, maar nog niet altijd herkend als ‘eigen’ door alle stakeholders.
  • De lopende initiatieven zijn waardevol, maar de optelsom leidt nog niet tot de beste oplossingen voor de samenleving.

Daarom was de centrale vraag van onze verkenning: hoe brengen we de diverse stakeholders bij elkaar om de Movi2050 sneller en effectiever te realiseren?

Het proces: samen verkennen met het netwerk

De verkenningsfase bestond uit meerdere stappen:

  • Dialoog met stakeholders: we spraken met vertegenwoordigers van het ministerie van IenW, Rijkswaterstaat, Railforum, CROW, ANWB, RAI Vereniging, BOVAG, TNO, VNG, KiM en regionale partijen zoals MRDH en VRA. Deze gesprekken brachten de gezamenlijke kansen, zorgen en behoeften in kaart.
  • Verkenning van lopende initiatieven en kansen: thema’s als digitalisering van mobiliteitsdata, spreiden en mijden van reizen, vergroening van reisgedrag, autonoom rijden en regionale bereikbaarheidsprofielen kwamen naar voren als plekken waar een integrale aanpak meerwaarde kan hebben.
  • Gezamenlijke werksessies: in bijeenkomsten zijn inzichten gedeeld, knelpunten benoemd en oplossingsrichtingen verkend. Op 18 augustus 2025 vond de afsluitende bijeenkomst plaats, waarin de voorlopige bevindingen zijn getoetst en aangevuld.

De belangrijkste bevindingen

Uit de verkenning komt een helder maar uitdagend beeld naar voren. Het rapport laat zien dat:

  • De bereikbaarheidsopgave vraagt om een integrale benadering: mobiliteit moet worden verbonden met thema’s als woningbouw, arbeidsmarkt en onderwijs.
  • Er behoefte is aan een gedeeld systeembeeld en gezamenlijke regie, zodat versnippering en dubbelingen worden voorkomen. Stakeholders verwachten hierin een systeemverantwoordelijke rol van IenW.
  • Financiering en continuïteit cruciale randvoorwaarden zijn. Structurele koppeling van middelen en beleidsprocessen is nodig om projecten verder te brengen dan de pilotfase.
  • Regionale doorvertalingen van de Movi2050, via bereikbaarheidsanalyses en regionale plannen van aanpak, kansrijke manieren zijn om visie en praktijk bij elkaar te brengen.
  • Casusgericht werken met zichtbare resultaten onmisbaar is om draagvlak, urgentie en samenwerking te versterken. Denk bijvoorbeeld aan de casus van de OV bereikbaarheid van de Rotterdamse Haven.

De volgende stap

De verkenningsfase heeft duidelijk gemaakt dat het nu tijd is om concreet aan de slag te gaan. Het rapport schetst daarbij een aantal vervolgrichtingen:

  • Klein en pragmatisch beginnen: starten met urgente casussen waarin de meerwaarde van een integrale benadering zichtbaar wordt.
  • Regionale invulling benutten: door de Movi2050 te vertalen naar bereikbaarheidsanalyses en plannen van aanpak per regio, ontstaat bestuurlijke legitimiteit én aansluiting bij de praktijk.
  • Nieuwe verbindingen leggen: de mobiliteitstransitie raakt steeds meer domeinen; samenwerking met onder andere werkgevers, onderwijs en zorg is nodig om tot gedragen oplossingen te komen.
  • Continuïteit organiseren: structurele samenwerking en gezamenlijke regie zijn onmisbaar om te voorkomen dat initiatieven versnipperd raken of stilvallen.

Conclusie

De uitdaging is groot, maar het momentum is er. Het is bemoedigend dat het ministerie van IenW zich steeds nadrukkelijker wil positioneren als systeemregisseur voor de mobiliteitstransitie.

Connekt en haar netwerk zijn er klaar voor om samen met publieke en private partijen de volgende stap te zetten: van visie naar uitvoering, van losse initiatieven naar samenhang, en van versnippering naar een gezamenlijke beweging richting 2050.

Interesse?

Het volledige rapport “Verkenningsfase integrale benadering realisatie Mobiliteitsvisie 2050” is beschikbaar. Wilt u meer weten of het rapport ontvangen? Neem dan contact op met Sybe Andringa (Connekt).