Connekt staat voor innovatie en samenwerking. En dat al 25 jaar. Tom van Dam, werkzaam als Projectmanager Smart Mobility bij Connekt, vertelt over zijn ervaringen bij Connekt.

Als werknemer met bijna 9 jaar ervaring binnen Connekt, heeft Tom van Dam, Projectmanager Smart Mobility, zeker iets te vertellen over de organisatie. Hij omschrijft Connekt als levendig, vernieuwend en een warm bad. Waarschijnlijk niet de omschrijving die hij 9 jaar geleden zou geven, toen hij bij Connekt in dienst kwam. “Ik vond het altijd heel formeel en stijfjes, allemaal grote directeuren met pantalon en nette schoenen. Dat is allemaal wat meer ontspannen en informeler geworden.”

Hyperloop
In zijn tijd bij Connekt heeft Tom verschillende onderwerpen voorbij zien komen. Zoals in zijn beginperiode de Hyperloop. Met een lach vertelt hij over dit project. “De Hyperloop is een nieuw vervoersmiddel, waar nog helemaal niets voor is.” Met andere woorden: de infrastructuur ontbreekt nog volledig. “De Hyperloop heeft een eigen infrastructuur nodig, met een buis die vacuüm getrokken wordt, waarin je dan zweeft over magnetische rails”, legt Tom uit.

Toendertijd werd Connekt door haar lid Capgemini getipt over het concept van de Hyperloop. In 2016 bracht Connekt een bezoek aan Nevada, waar het eerste prototype van de Hyperloop getest werd in de woestijn. Connekt heeft daarna in Nederland een challenge uitgezet, The Dutch Hyperloop Challenge, om een toepassing van de hyperloop te verzinnen in Nederland. De jury bestond uit leden vanuit de overheid, het bedrijfsleven en kennisinstellingen.

Tom: “Het idee is heel leuk; je kunt reizen met een snelheid van 1200 kilometer per uur, met weinig energie, omdat luchtweerstand en andere wrijving ontbreekt. Maar het is heel kwetsbaar, technologisch ingewikkeld, storingsgevoelig en duur.” Ondanks dat er nog steeds in wordt geïnvesteerd, is de hyperloop tot op heden nog niet gerealiseerd.

Verbinding
De samenstelling van de jury bij The Dutch Hyperloop Challenge laat duidelijk zien wat Connekt doet: het verbinden van overheden, bedrijven en kennisinstellingen. Maar dat gaat niet altijd even gemakkelijk. In de tijd van de coronapandemie werden er landelijk sociale restricties opgelegd. Van 1,5 meter afstand tot volledige lockdowns. Een uitdagende periode voor een organisatie die het verbinden van mensen en partijen als kerntaak heeft.

Want je kunt wel online vergaderen, maar hoe zorg je voor de spontane ontmoetingen die bij fysiek overleg ‘in de wandelgangen’ plaatsvinden? Connekt vond een oplossing. Tom vertelt over Connekt First Dates, waarbij het team van Connekt ondanks de restricties op een creatieve, enthousiaste manier, toch spontane ontmoetingen tussen leden wist te faciliteren. Naar analogie van het gelijknamige televisieprogramma werden twee leden (online) aan elkaar gekoppeld, om met elkaar kennis te maken en te ontdekken op welke punten er raakvlakken en mogelijkheden tot samenwerking waren.

Ondanks dat het best goed werkte, is Tom blij dat fysieke ontmoetingen weer mogelijk zijn. “Het fysiek ontmoeten van het netwerk bij Connekt is zo waardevol ten opzichte van digitale ontmoetingen, dat we blij zijn dat dat weer terug is.”

Smart mobility als nieuwe normaal
Eén van de thema’s waar Connekt met haar netwerk aan werkt, is smart mobility. Dit zijn mobiliteitsoplossingen die toewerken naar betere bereikbaarheid, hogere verkeersveiligheid, een schoner klimaat en een gezondere leefomgeving. Voorbeelden zijn digitaal verkeersmanagement, autonoom openbaar vervoer, mobility hubs, zero-emissie stadslogistiek, slimme verkeerslichten en in de toekomst mogelijk de eerder genoemde Hyperloop. Tom verwacht dat smart mobility meer en meer onderdeel wordt van deze bredere maatschappelijke doelen. Ook verwacht hij dat smart mobility het nieuwe normaal wordt.

Als voorbeeld geeft hij de navigatiesystemen. Vroeger gebruikten mensen een stratenboek als ze ergens heen moesten. Tegenwoordig maakt iedereen gebruik van navigatie voor actuele reisinformatie en aankomsttijden. Het blijkt dat 97% in-car-info gebruikt op onbekende routes (in 2021). Daarnaast gebruikt 59% dit ook op veel gereden routes. Wat eerst dus ‘smart’ was, is nu het nieuwe normaal.

Maar tot smart mobility ‘het nieuwe normaal’ is, zijn er nog wel wat hobbels te nemen. Belemmeringen voor opschaling zijn bijvoorbeeld vraagstukken over standaardisatie. Of de vraag of er een businesscase is. Is de wet- en regelgeving toereikend? Moet je samenwerken met andere sectoren of domeinen? Zijn er genoeg mensen en is er voldoende kennis? Daar wil Connekt de komende periode mee aan de slag met het netwerk. Met de Uitvoeringsagenda mobiliteit willen ze werken aan deze drempels en belemmeringen.


Wil je meer weten over het 25-jarige jublieum van Connekt?

Bezoek dan onze speciale themapagina 25 jaar Connekt!