“We love MaaS” was het verbindende thema voor de ruim 50 deelnemers aan de MaaS Summit bij Connekt op Valentijnsdag: 14 februari 2017. Doel van de meeting was om na een algemene introductie op MaaS na te denken over de toepassing van Mobility as a Service in Nederland, specifiek in Amsterdam en voor de fiets. Na ondertekening van het MaaSifest, vorig jaar april, hebben verschillende regio’s al activiteiten ondernomen. De MaaSreis van Connekt naar Helsinki en Göteborg afgelopen december gaf nog een inspirerende boost. Want in Finland gebeurt al veel: “We maken geen pr en hebben in Helsinki toch 2000 mensen op wachtlijst,” aldus Kaj Pyyhtiä, Chief Customer Experience Officer van de succesvolle Finse MaaS-start-up die afgelopen zomer de Whim-app lanceerde.

De rol van de fiets in MaaS
Voor de uitrol van MaaS moet er veel worden geregeld aan de voorkant (hoe kunnen reizigers optimaal worden bediend), maar ook aan de achterkant: denk aan technologische innovaties zoals de hyperloop of de ontwikkeling van MaaS-fietsdiensten, want zonder de fiets is het MaaS concept niet vruchtbaar in Nederland. Verscheidenheid in aanbod (normaal, elektrisch, peer2peer, point2point of floating bike) kan fietsen aantrekkelijk maken en tegelijkertijd systeemintegratie tegenwerken.

Amsterdam gaat aan de slag met MaaS
Voor de Nederlandse bedrijven en overheden die MaaS voorbereiden is er nog veel te doen, maar dat vooruitzicht werkt alleen maar stimulerend. Tijs Roelofs van de gemeente Amsterdam presenteerde concrete initiatieven in Amsterdam: onder andere op de Zuidas en ook in de Sluisbuurt. En hij twitterde groot nieuws om 14:52 uur: de Whim-app komt naar Amsterdam, dat gaat in 2017 gebeuren.

Keynote Kaj Pyyhtiä: Why own an old car when you can use a brand new one?
Voor inspiratie is het ook goed om te kijken wat er gebeurt in andere landen. Hiervoor nodigde Connekt Kaj Pyyhtiä uit om zijn ervaringen met Whim in Helsinki te delen.

In zijn keynote licht Pyyhtiä toe waar de kracht van MaaS op berust. “Met de Whim app willen wij totale vrijheid van mobiliteit geven. MaaS is dan de perfecte oplossing voor personenvervoer. Je kunt gaan en staan waar je wilt. Maar MaaS is wel een nieuwe manier van denken. Je moet je realiseren dat mensen niet altijd op rationaliteit kiezen, maar ook op gevoel. Daarom is een planner alleen lanceren niet genoeg. Je moet weg kunnen. En het kan alleen een succes zijn als MaaS beter is dan een auto bezitten.”

De grootste waarde die Whim biedt is vrije tijd, zegt Pyyhtiä. “Whim geeft je 90 minuten per dag vrije tijd. Daarnaast zorgt het ook voor minder files, en minder vervuiling.” Hij noemt openbaar vervoer de ruggegraat van MaaS en trekt tot slot een mooie vergelijking. “From Google you get free services, but you pay for the data; with Whim you pay for the services, and you get free data.”


Vijf vragen over MaaS aan vijf Connektleden:

Alwina de Boer, Programmamanager vernieuwing OV, provincie Noord-Brabant
Raymond Gense, managing director van Next Urban Mobility
Johan Leferink, Programmamanager SLIM – Beter Benutten, Stadsregio Arnhem-Nijmegen, provincie Gelderland
Maarten Neeskens, Co-founder & CEO van Beamrz
Hans Stevens, Programmamanager bij De Verkeersonderneming