Sinds deze zomer is het Connektnetwerk uitgebreid met Renault Trucks. We stellen dit nieuwe Connektlid graag aan je voor.

Kun je iets meer over de organisatie vertellen?
Richelle Buchner, accountmanager zero emissie bij Renault Trucks Nederland: “Wij zijn de importeur van Renault Trucks. Wij beleveren de volledige Nederlandse markt. We voorzien onze dealers van allerlei services, zoals sales, aftersales, marketing en ondersteuning. Ikzelf ben daarin commercieel gezien verantwoordelijk voor de uitrol van zero-emissie voertuigen. Momenteel gaat dan om voertuigen van 3,5 ton tot aan 27 ton.

Binnen de personenautomarkt zie je dat bijna van ieder merk er al zero-emissie/ volledig elektrische voertuigen te krijgen zijn. Binnen de truckmarkt ligt dat iets anders. Er zijn verschillende fabrikanten die zich ermee bezighouden, maar die kunnen nog niet een af-fabriek product leveren. Ze hebben nog niet de eigen service in huis. De chassis kunnen ze allemaal bouwen, maar de ombouw begint uiteindelijk bij een tweede of derde partij. Renault Trucks heeft – mede door de ontwikkeling die bij Volvo Bus ligt – volledige af-fabriek oplossingen hiervoor. Daar zit bij ons een stuk ontwikkeling: we hebben in-huis ontwikkeling van de batterij, de batterijcapaciteit, efficiëntie daarvan. Dat maakt ons nu uniek in de markt, we zijn momenteel de enige speler die dat kan leveren.

In Frankrijk is een strategie bedacht. Renault moet hèt merk worden voor zero emissie. In Europa zijn er zes pijlerlanden aangewezen, waaronder Nederland. In deze landen staat zero emissie als topic in de agenda en de komende vijf tot tien jaar moeten we ons daarin volledig positioneren en ons marktaandeel daarin verstevigen. Deze landen zijn niet willekeurig gekozen. Het zijn de landen die al een netwerk hebben qua laadpropositie. Ook qua overheden en subsidies is er een gunstig klimaat. Als we ergens de strategie kunnen beproeven, is dat wel in die landen.”

Wat verwachten jullie van het lidmaatschap van Connekt?
“In de basis zijn wij op zoek gegaan naar een community die zich echt richt op de volledigheid van de partnerships en de samenwerking daarin en dit kan combineren met kennis vanuit de markt. Je hebt nu eenmaal bepaalde partnerships en kennis vanuit de markt nodig om tot een bepaalde oplossing of een bepaald idee te komen en ergens naartoe te werken. Ieder bewandelt zijn eigen weg naar de stip op de horizon. Maar op een gegeven moment komen we met z’n allen samen op een kruispunt en weet niemand welke kant we op moeten om bij die stip op de horizon te komen. Wij waren op zoek naar een community die al die wegen bij elkaar brengt en op die op de kruising met elkaar kan combineren. Op regionaal niveau en op provinciaal niveau kun je dit wel vaker vinden, maar dan wordt het beste wel een ratjetoe. Wij zochten het meer op landelijk niveau. Connekt is in mijn optiek nog steeds de enige partij die dat biedt, met een hele stabiele basis. Het beleidsbepalende en strategiebepalende gedeelte komen samen bij Connekt.”

Wat hebben jullie de andere Connektleden te bieden?
“Wij bieden een stuk marktkennis, een stuk propositiebepaling, strategische uitrol. Het is denk ik echt een aanvulling voor de overige leden. Wij kunnen input leveren die andere partijen niet kent, maar wel nodig hebben. En vice versa. Voor ons is het echt strategie, marktbewerking, productontwikkeling wat wij de andere leden ook bieden.”