- Kun je in de vorm van een elevator pitch uitleggen wat Translink doet?
Translink is specialist op het gebied van transactieverwerking van reisbewegingen met een check-in en check-out. We zijn uniek in de wereld. In geen enkel land reist iedereen met eenzelfde vervoersbewijs in het hele land, bij verschillende mobiliteitspartijen. We hebben een back-office, de kennis en kunde in huis om dat mogelijk te maken. We ontzorgen onze klanten door onze betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en compliancy. Met de OV-data en onze expertise helpen we overheden en vervoerders bovendien om betere beleidsbeslissingen te nemen.
- Op welke dienst/welk project is Translink het meest trots als het gaat om smart en sustainable mobility?
We verwerken alle OV-chipkaarttransacties van Nederland. De data die dat oplevert biedt inzicht in reizigersstromen; wanneer reizen welke mensen op welk traject? Die inzichten helpen bijvoorbeeld bij het opnieuw indelen van concessiegebieden, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan een klantvriendelijker OV en efficiënter inzet van materieel.
- Op welke thema’s komen de andereConnekt-leden jullie tegen?
Bij ITS en Mobility as a Service.
In de toekomst reis je met een account in de cloud, en maakt het niet uit met welke betaalvorm je die dag wilt betalen.
- Wat voegen jullie toe aan dit thema en/of hetConnekt-netwerk? En wat kan Connekt voor Translink betekenen?
Wij verwerken alle OV-chipkaarttransacties. Dat willen we uitbreiden. In de toekomst reis je met een account in de cloud, en maakt het niet uit met welke betaalvorm je die dag wilt betalen. OV-chipkaart, bankpas of mobiele telefoon; alle ‘tokens’ die gekoppeld zijn aan je account, geven toegang tot het OV. Die manier van transactieverwerking (account based ticketing) is ook interessant voor MaaS-partijen of andere type vervoerders.
- Wat is volgens Translink op dit moment de meest kansrijke disruptieve innovatie?
De laatste tijd komen steeds meer Flex-oplossingen in het openbaar vervoer. Met NS Flex of GVB Flex betaal je achteraf voor je reizen in het hele Nederlandse OV. Saldo laden is niet langer nodig, want je betaalt per maand. Het is natuurlijk fijn dat onze eigen backoffice dit mooie product mogelijk maakt!