De logistieke sector staat voor enorme uitdagingen: geopolitieke onzekerheden, personeelsschaarste, strengere duurzaamheidseisen en steeds complexere ketens. Oplossingen vinden voor al deze vraagstukken tegelijk lijkt haast onmogelijk. Toch ziet Astrid Buijssen, directeur verkeersleiding bij ProRail en voorzitter van de stuurgroep Ketens van de Topsector Logistiek, een duidelijke weg vooruit: technologie. Zonder digitale transformatie komt de sector simpelweg niet verder. In dit interview deelt Buijssen haar visie op de rol van technologie, de verbindende kracht van Connekt en de stappen die nodig zijn om de sector klaar te maken voor de toekomst.
Geplaatst op 04 september 2025
Dat de logistieke sector bezig is met een digitale transformatie mogen duidelijk zijn. Astrid Buijssen, directeur verkeersleiding bij ProRail, houdt zich in haar werk bezig met deze transformatie. Niet alleen binnen de bedrijven waar zij werkt(e), maar ook binnen de Topsector Logistiek. “Ik geloof dat we het zonder techniek niet meer voor elkaar gaan krijgen.”
Connekt is onderdeel van het programmabureau van de Topsector Logistiek. Astrid Buijssen is al jaren betrokken bij de Topsector en kent Connekt dan ook goed. Het eerste woord dat ze noemt om Connekt te omschrijven is ‘verbinden’, wat de naam natuurlijk ook aangeeft. Daarnaast vindt ze de woorden ‘gedreven’ en ‘professionals’ bij Connekt passen. Ze licht toe: “Bij Connekt werken allemaal hele gepassioneerde mensen. Als je innovatie drijft, moet je soms ook vanuit je inherente eigen drijfveren volhouden. Je moet mensen iets laten zien waarvan ze zelf misschien nog niet helemaal overtuigd zijn. Volgens mij is dan die gedrevenheid voor veel mensen de reden waarom ze een stap durven zetten.” Over het woord ‘professionals’ zegt Buijssen: “Inhoudelijk hebben ze bij Connekt zo’n goed beeld van wat er leeft, kan en speelt. Ze hebben zelf een hele diverse achtergrond met expertise en capability’s en dat komt allemaal bij elkaar in de organisatie.”
Bij Connekt snappen ze ontzettend goed hoe de logistieke sector in elkaar zit, aldus Buijssen. “Het lukt hen om al die verschillende partijen in dat enorm diverse speelveld aan te wenden. En om al die partijen ook te helpen om een stap verder te komen. Dat is wel van grote waarde voor de sector. De techniek, de praktijk en de kennis in deze wereld bij elkaar brengen, dat kan Connekt als geen ander.”
Uitdagingen binnen ketens
Buijssen is voorzitter van de stuurgroep Ketens van de Topsector Logistiek. Op het gebied van samenwerking binnen logistieke ketens spelen een aantal ontwikkelingen. Allereerst wordt de aantoonbaarheid binnen de keten steeds belangrijker. Daarnaast moeten supply chains steeds sneller kunnen reageren op verstoringen door geopolitieke ontwikkelingen, klimaatproblematiek, etc. Ook hebben ze te maken met schaarste op de arbeidsmarkt, het feit dat de tijd dat arbeidskrachten bij bedrijven zijn verandert, het verschuiven van profielen en daarmee ook het ervaringsniveau van medewerkers. En al deze problemen spelen gelijktijdig in organisaties. “Het is bijna niet meer te bedenken hoe je deze steeds complexere problemen opgelost krijgt zonder de hulp van technologie.”
Buijssen houdt zich bezig met de digitale transformatie vanuit de bedrijfskant, niet vanuit de IT-kant. “Ik begrijp de techniek misschien helemaal niet, maar ik geloof wel dat we het zonder techniek niet meer voor elkaar gaan krijgen. Om stappen voorwaarts te maken en problemen op te lossen binnen het operationele proces, is technologie de afgelopen jaren meer en meer een hulpmiddel geworden.” In haar rol kijkt Buijssen hoe organisaties en medewerkers enthousiast kunnen worden voor de techniek, hun kennis gaan delen en uiteindelijk echt met de techniek aan de slag gaan.
Digitalisering toen, nu en straks
In het verleden werd informatie binnen een keten met name fysiek of telefonisch overgedragen. De mens was als het ware de postbode die de informatie overdraagt. Gaandeweg is dat verschoven door de brieven digitaal te versturen, bijvoorbeeld via e-mail. “Nu bewegen we richting systemen die dat voor jou met elkaar gaan doen”, zegt Buijssen. “De rol van de mens is een andere geworden. We doen niet meer zelf de overdracht, maar dat gaat een machine voor ons doen. Hoe zorg je dan dat de systemen die dat voor jou gaan uitvoeren dat slim, verantwoord, vertrouwd, veilig kunnen doen? Technologisch is dit waarschijnlijk al mogelijk, maar het als mens of organisatie durven en dat slim in te richten, daar hebben we nog wel heel veel stappen te maken.”
Buijssen verwacht dat we in de toekomst voor een groot deel door slimme systemen ondersteund zullen worden om informatie te delen en de logistieke processen goed op elkaar te laten aansluiten. “En dat wij als gebruikers – of dat nu bedrijven zijn die goederen verladen of vervoerders of inspecties – de technologie veel gerichter kunnen inzetten en ons laten ondersteunen door data en systemen.”
Topsector Logistiek
Steven ziet de toekomst van BDI hetzelfde voor zich als hoe het nu werkt met digitaal geld overmaken. “Als we geld naar elkaar overmaken, dan gebruiken we het Swift-systeem van de bank. Dat is het framework voor het overboeken van geld. Als gebruiker hoef je verder niets van dat framework te weten. Voor BDI betekent dat dat je als normale transporteur niet hoeft te weten dat er een geweldig mooi stelsel bestaat dat BDI heet, maar je weet wel zeker dat, als je data deelt met een andere organisatie, het goed gebeurt, goed wordt afgevangen door je IT-leverancier. En die IT-leverancier zorgt wel dat hij goed is aangesloten bij dat framework. Ik verwacht dat het een standaard wordt: het is er gewoon, we gaan ervan uit dat het er is en dat het werkt en je kunt erop vertrouwen dat het veilig is.”
Wil je meer weten over het 25-jarige jublieum van Connekt?
Bezoek dan onze speciale themapagina 25 jaar Connekt!