Eén van de partijen waar Connekt veel mee en voor werkt is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een gesprek met Brigit Gijsbers, plaatsvervangend Directeur-Generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken, en Adriaan Zeillemaker, plaatsvervangend directeur Maritieme Zaken en hoofd multimodaal goederenvervoer en buisleidingen, bij het ministerie.
Geplaatst op 29 oktober 2025
De logistieke sector in Nederland is van topniveau. Maar om die positie te blijven houden, moet je jezelf steeds opnieuw uitvinden, zegt Zeillemaker. “Dat vergt een solide samenspel tussen sector, overheid en wetenschap.” Bij Connekt komen deze partijen samen. Zeillemaker omschrijft Connekt met de woorden interactief, innovatief en implementatie. Gijsbers gebruikt de woorden: verbindend, innovatief en toekomstgericht.
Veranderingen
De hele wereld om ons heen is de laatste 10 jaar enorm veranderd. Daar heeft de logistieke sector ook mee te maken. “In het verleden was er helemaal geen aandacht voor verduurzaming”, aldus Gijsbers. Terwijl voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs nu een van de grootste uitdagingen is. Datzelfde geldt voor het thema digitalisering. “Logistiek is een sector die best wel conservatief was, dus digitalisering was iets waar tien jaar geleden nog geen of nauwelijks aandacht voor was.” Een andere verandering is de opkomst van e-commerce. “Dat is een enorme logistieke puzzel die volledig nieuw is ten opzichte van twintig jaar geleden”, zegt Gijsbers. Collega Zeillemaker illustreert dit: “Vroeger kwam een container aan en daar zat dan bijvoorbeeld allemaal kleding in, die door één bedrijf was besteld. Dat was dus één aangifte bij de douane. Tegenwoordig bestelt iedereen zelf via AliBaba en dat soort sites; dan zitten er dus potentieel duizenden aangiftes in één container.”
Rolopvatting
Ook de rolopvatting van het ministerie is in de loop der tijd veranderd, zo vertelt Zeillemaker. “We zijn veel meer in netwerken gaan werken om dingen voor elkaar te krijgen, in plaats van alleen te werken met regels en subsidies.” Het is voor het ministerie moeilijk om met alle partijen in de praktijk contact te hebben. “Een organisatie als Connekt is heel goed in staat om die verbinding te leggen. Het is een vehikel om als overheid in een netwerk met kennisinstellingen en bedrijven samen te functioneren onder een neutrale organisatie. Bovendien is binnen Connekt een ander soort kennis en kunde aanwezig dan binnen het ministerie. Wij zijn meer van het beleid; mensen bij Connekt weten beter wat bij bedrijven speelt, wat nodig is, ze kunnen snel dingen wegzetten in de markt en weten qua aanbestedingen hoe de regels in elkaar zitten. Ik denk dat wij als ambtelijke organisatie minder goed zijn in dat spel.”
Uitdagingen
Verduurzaming en digitalisering zijn voorbeelden van uitdagingen waar de sector momenteel mee kampt. Net als weerbaarheid en de krapte op de arbeidsmarkt. “In de vrachtwagensector komen bijvoorbeeld heel veel chauffeurs uit Oost-Europa”, zegt Gijsbers. “Mocht er daar oorlog komen, dan worden zij allemaal opgeroepen om thuis te gaan vechten. Dan hebben wij hier weinig chauffeurs meer.”
Ook cyber is een nieuwe uitdaging, stelt Zeillemaker. “Digitalisering biedt veel kansen, maar tegelijkertijd zie je ook op grote schaal allerlei ellende. Een paar jaar terug was een terminal in de Rotterdamse haven een tijdje dicht vanwege een cyberaanval. Daardoor hebben zij forse verliezen geleden. Dat was een wake-upcall voor het hele bedrijfsleven.”
Geen vrede
“Het is op het moment iedere dag wel ergens raak”, zegt Gijsbers. “In de huidige tijd zijn we niet in oorlog, maar vrede is het ook niet meer.” Dat betekent ook voor de logistiek dat ze zich moeten voorbereiden en weerbaarder moeten worden. Zeillemaker: “Als we in een (pre)-oorlogssituatie komen is ook de vraag: wat gebeurt vervolgens met de hele logistiek? Er moeten dan allerlei militaire stromen door Nederland naar de potentiële brandhaard. Met welke vrachtwagens en welke treinen? Gaat dat het spoor-personenvervoer in de weg zitten of niet? Dat zijn allemaal logistieke zaken waarover nagedacht moet worden. Ik denk dat de komende jaren in ieder geval de militaire mobiliteit en de weerbaarheid als topic heel centraal zullen staan.”
Circulaire economie
Ook de circulaire economie wordt een belangrijk thema. Gijsbers: “Waar we nu grondstoffen importeren, moet je steeds meer circulair werken: producten uit elkaar halen, hergebruiken. Dat gaat ook voor de logistiek hele andere stromen goederen opleveren. Daar zal ook best wel wat veranderen.”
AI
Zeillemaker denkt dat ook AI een belangrijk thema is. “AI staat nog in de kinderschoenen en gaat enorm veel veranderen in de logistiek. De verwachting is dat er op een gegeven moment een soort digital twin is van de hele logistieke keten, daarin gaat de container mogelijk zelf zijn route kiezen. Dit kan veel betekenen voor de aard en de omvang van van het werk bij logistieke bedrijven. De exacte consequenties van AI zijn nu nog lastig in te schatten, maar dat er veel gaat veranderen is voor mij zonneklaar”
