De haven van Rotterdam is hét logistieke knooppunt van Nederland. Michiel Nijdam, Hoofd Strategie en Analyse bij het Havenbedrijf, vertelt hoe Connekt helpt om de grote transities in de logistiek te organiseren en partijen te verbinden. Hij vat Connekt samen in drie woorden: logistiek, verbinden en organiseren.

Michiel Nijdam, Hoofd Strategie en Analyse bij Havenbedrijf Rotterdam, ziet Connekt als dé partij die logistieke samenwerking mogelijk maakt. Hij deelt zijn visie op digitalisering, duurzaamheid, circulariteit en de toekomst van een hightech logistieke sector.

“Connekt organiseert evenementen waar mensen elkaar ontmoeten en zorgt dat samenwerking vorm krijgt. Ook binnen het programmabureau wordt gezorgd dat projecten de juiste kennis en middelen hebben en de goede kant op gaan. Als er iets in de logistiek georganiseerd moet worden, denk ik al snel: kijken of Connekt kan helpen.”

Digitale infrastructuur
Een sprekend voorbeeld is het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL). Connekt bouwt hier samen met partijen als Portbase en het Havenbedrijf aan een nationale standaard voor datadeling in de logistiek. Inmiddels wordt gekeken hoe dit ook Europees kan worden opgeschaald. “Dat versterkt de Nederlandse logistiek én de internationale positie van de haven van Rotterdam,” aldus Nijdam.

Duurzaamheid en circulariteit
De overgang naar zero-emissie logistiek ziet Nijdam als de grootste uitdaging. “Dieseltrucks en binnenvaartschepen moeten sneller verduurzamen dan hun levensduur eigenlijk toelaat. Dat kan alleen met publiek-private samenwerking: de overheid zet de kaders en bedrijven investeren, maar wél met zekerheid over de koers.”

Ook de opkomst van de circulaire economie gaat de logistiek op zijn kop zetten. Producten keren terug in de keten en vragen om nieuwe infrastructuur, regels en processen. “Daar liggen enorme opgaven – en ook hier kan Connekt het gesprek organiseren en partijen bij elkaar brengen.”

Automatisering
Naast verduurzaming ziet Nijdam een verschuiving richting digitalisering en automatisering. “De informatiestromen zijn totaal veranderd: waar vroeger alleen de verbinding tussen truck en terminal telde, is er nu een wereldwijd web van data. Voor de toekomst verwacht ik een high-tech logistiek met zelfrijdende trailers, zelfaanmerende schepen en volledig geautomatiseerde overslag. De mens verdwijnt uit veel operationele processen. Dat duurt misschien nog dertig of veertig jaar, maar de contouren worden nu al zichtbaar.”

Vertrouwen en verbinding
Volgens Nijdam is de grootste waarde van Connekt het bouwen van vertrouwen. “De logistiek is een collectieve activiteit. Je hebt infrastructuur, regels en ondernemerschap nodig. Dat vraagt altijd om publiek-private samenwerking. Connekt maakt die verbinding mogelijk – en dat is cruciaal om de grote transities te realiseren.”

Wil je meer weten over het 25-jarige jubileum van Connekt?

Bezoek dan onze speciale themapagina 25 jaar Connekt!