Ronald Paul, voorzitter van de Topsector Logistiek, stelt dat “Zonder logistiek, geen welvaart.” Hoewel de sector cruciaal is, maakt Paul zich ernstige zorgen over de toenemende congestie. De Topsector, met innovatiepartner Connekt, richt zich op digitalisering en efficiëntie via vier stuurgroepen. Paul benadrukt dat Nederland een ‘frontrunner’ moet blijven door data te delen en te standaardiseren. Om congestie te bestrijden, pleit hij voor het efficiënter benutten van infrastructuur en het loslaten van de 9-tot-5-mentaliteit, bijvoorbeeld door warehouses langer open te stellen voor vrachtwagens. De logistiek levert een enorme bijdrage aan ons welzijn, en daarom moet de sector, ondanks het politieke klimaat, harder werken om zijn belang aan te tonen.

Ronald Paul is voorzitter van de Topsector Logistiek. Hij vertelt over succesverhalen en over zijn zorgen binnen de sector. “Mijn zorg is toenemende congestie. We zullen iets moeten doen om dit op te lossen.” 

Sinds januari 2024 is Ronald Paul voorzitter van de Topsector Logistiek. De Topsector Logistiek wordt ondersteund door twee organisaties, namelijk TKI Dinalog en Connekt. TKI Dinalog zorgt voor de onderzoeksuitvragen en Connekt voor de implementatie en opschaling naar de praktijk, het bedrijfsleven, aldus Paul. Binnen de Topsector wordt gewerkt met vier stuurgroepen. Binnen de stuurgroep Multimodaal Goederenvervoer wordt gekeken hoe we bijvoorbeeld goederenstromen zo efficiënt en duurzaam mogelijk in kunnen richten. De stuurgroep Supply Chains houdt zich bezig met optimaliseren van de toeleveringsketen en digitalisering. De derde stuurgroep is Mobiele Werktuigen en Bouwlogistiek. Meer dan een kwart van het vervoer in grote steden is bouw-gerelateerd. De vierde stuurgroep houdt zich bezig met stadslogistiek, denk aan zero-emissie zones. Alle stuurgroepen hebben hun eigen programma’s.  

Ronald Paul omschrijft Connekt met de kernwoorden: verbinder, innovatie en impact. “Doordat Connekt dat wat we aan innovatie doen opschaalt en neerlegt bij het bedrijfsleven, hebben we veel impact en blijft het niet alleen een bureaustudie.” Kortom: zonder Connekt gaat het niet werken. 

Data delen 
Van 2012 tot en met 2020 was Paul Chief Operating Officer (COO) van het Havenbedrijf Rotterdam. Hij werkte toen al samen met Connekt, in de Stuurgroep van het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP). In die tijd dacht men nog heel erg in kolommen, er werd weinig in de breedte gekeken, zegt Paul. “Er was veel meer weerstand om data te delen.” Volgens Paul is nu op dat vlak meer acceptatie. “Men ziet dat je door data te delen ook voordelen kunt delen. En anders heb je helemaal geen voordeel. Daar is logistiek Nederland wel in veranderd.” 

Op het vlak van digitalisering liepen we als Nederland jarenlang ontzettend voorop. “Nu moet Nederland alert zijn om daarin frontrunner te blijven. Anders worden we links en rechts ingehaald door andere Europese landen en door Europese wet- en regelgeving.”  

Volgens Paul ging het in die tijd vooral om de efficiency en flexibiliteit in de sector te verbeteren met behulp van digitalisering. “Alles moest lean & mean zijn. Je ging met een paar grote partijen aan de slag en dan dwong je de rest wel af.” Nu gaat het er veel meer om iets neer te zetten dat voor iedereen in de logistieke keten toepasbaar is, door middel van standaardisatie. “Dat is een andere manier van denken. Dat vraagt meer afstemming, maar is wel nodig.”   

Samenwerking 
Binnen Connekt werken verschillende partijen samen aan innovatie en bereikbaarheid. Een goed voorbeeld hiervan vindt Paul de Vertrouwensketen in de havens van Rotterdam voor het programma Digitale Infrastructuur Logistiek. Binnen dit samenwerkingsverband tussen overheid en bedrijfsleven stond onder meer het veilig en betrouwbaar vrijgeven en ophalen van importcontainers centraal. “Er zijn systemen opgezet waarin verschillende partijen, zoals de douane, de veiligheidsregio, de gemeente en bedrijven, samenwerken om zo ondermijning tegen te gaan. Dat vindt ik een mooi succes waarbij partijen alle data die er was heel snel en met succes konden koppelen.” 

Congestie 
Paul is positief over de toekomst van de sector, “want zonder logistiek, geen welvaart”. Hij maakt zich wel zorgen over de toenemende mate van congestie en hoe je dat beheersbaar houdt. “Als dat niet lukt, wordt transport duur. Dat merken we dan in de winkels.” 

Volgens hem ligt de oplossing in spreiding. “We weten allemaal dat er op korte termijn geen infrastructuur bijkomt, dus moeten we efficiënter omgaan met de bestaande infrastructuur.” Die spreiding moet zowel in het woon-werkverkeer, als in het logistieke wegverkeer gezocht worden. “We moeten qua logistiek af van de 9-tot-5-mentaliteit. Warehouses zouden echt tot negen uur ’s avonds open moeten zijn voor vrachtwagens. Als warehouses om vijf uur ’s middags sluiten, móeten vrachtwagens wel in de file rijden. Daar zouden bij het afgeven van vergunningen door lokale bestuurders voor de bouw van een warehouse al afspraken over gemaakt moeten worden.”

Trots
Volgens Paul was men de afgelopen 25 jaar behoorlijk trots op de logistieke positie van Nederland, maar is daar in het huidige politieke klimaat weinig van te merken. “Dat betekent dat Connekt nu harder moet werken om aan te tonen dat logistiek en innovatie van belang is. We moeten harder werken om dingen te bewerkstelligen.” 

Zelf is Paul nog steeds trots op de sector. “De logistiek levert een enorme bijdrage aan onze welvaart en ons welzijn. Voor mensen in Nederland is het een vanzelfsprekendheid dat alles er is als zij naar de winkel gaan. En vanzelfsprekend dat, wanneer zij iets bestellen via e-commerce, dit binnen twee dagen wordt geleverd. Dat soort vanzelfsprekendheden, als die er niet meer zijn, dan ga je het pas missen.”  


Wil je meer weten over het 25-jarige jublieum van Connekt?

Bezoek dan onze speciale themapagina 25 jaar Connekt!