Sjoerd Boot, clustercoördinator digitaal transport bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, benadrukt de dringende noodzaak voor de Nederlandse logistieke sector om over te stappen op het delen van data. Hij is verantwoordelijk voor het Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) programma en werkt hierin samen met Connekt. Volgens Boot staat de positie van de Nederlandse logistieke keten onder druk door buitenlandse partijen die digitaal veel vaardiger zijn. Hij stelt dat de overheid moet investeren om het proces op gang te brengen en zo de sector te helpen concurrerend te blijven.

Connekt voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat diverse programma’s uit, zoals Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL). Sjoerd Boot, clustercoördinator digitaal transport bij het ministerie: “Connekt is meer dan uitstekend in staat om ons te helpen bij het bereiken van onze doelen.”

Sjoerd Boot omschrijft Connekt als daadkrachtig, verbindend en pro-actief. “Connekt is echt in staat om resultaat te boeken, door met bedrijven samen innovaties naar de praktijk te brengen. Ze zorgen ervoor dat er daadwerkelijk iets gedaan wordt. Omdat er zoveel in dat ‘Delftse huis’ gebeurt, weten de mensen elkaar heel snel te vinden, waardoor verbinding tussen de verschillende projecten en programma’s ontstaat. Door die verbinding kan Connekt ook pro-actief zijn richting het ministerie.”

Boot is erg positief over Connekt, maar volgens hem kan de organisatie nog krachtiger worden als er nog meer kruisbestuiving zit tussen de ledenorganisatie en de programma’s die Connekt voor de overheid uitvoert. “Ik zou zeggen: werk met de leden en het ministerie naar een concreet doel op dit vlak, dan gaat die machine nog veel krachtiger worden.”

Digitale transitie
De Nederlandse transportsector moet de transitie maken naar digitaal. In het verleden werd digitalisering gezien als het digitaliseren van documenten. Bijvoorbeeld de digitale vrachtbrief in het wegvervoer. Bij de digitaliseringsslag is een digitale weergave van een papieren document gemaakt. Maar we moeten naar een fundamenteel andere manier van digitalisering. “Niet alleen kijken naar een digitaal document, maar kijken vanuit de data die dat document genereert, en die kunnen delen met partijen die je niet eens kent.”

In het programma DIL is momenteel een living lab in ontwikkeling: Container Trade Network. Hierin wordt álle data over de zeecontainer gedeeld, niet alleen binnen de haven van Rotterdam, maar ook met veel partijen in het achterland. “Als iedereen dezelfde data op hetzelfde moment heeft, kunnen zij pas echt een toeleveringsketen efficiënter maken. En kiezen voor andere modaliteiten in plaats van de vrachtwagen.”

Nederlandse positie onder druk 
De digitale transitie moet snel gebeuren. “Onze logistieke keten is van wereldniveau, maar onze positie staat onder druk. “Partijen die geen verstand hebben van logistiek, maar wel heel goed digitaal georganiseerd zijn, kunnen de hele supply chain beheersen.” Nu worden verladers al benaderd door partijen die hen digitaal alles uit handen kunnen nemen, zegt Boot. Die partijen zorgen dat een container die in China wordt verzegeld, zichzelf door de logistiek heen gaat plannen. Daar hebben ze geen mensen meer voor nodig; dat wordt allemaal machine-to-machine met data gedaan. Die partijen zorgen voor gesloten systemen waaraan onze logistieke ondernemers lang niet altijd kunnen meedoen. En dat schaadt hun positie. “De traditionele rol die onze logistieke partijen hebben in het regisseren van zo’n logistieke keten, wordt zo enorm uitgehold. Het rijden van Rotterdam naar een distributiecentrum blijft als enige taak over.” En dat is gevaarlijk voor onze economie. “Wij moeten dus als de sodemieter zorgen dat onze logistieke partijen digitaal net zo vaardig zijn als die grote buitenlandse partijen. Ook daar werken we aan samen met Connekt.”

De logistieke sector bestaat uit veel relatief kleine familiebedrijven. “Die zijn niet data-georiënteerd en moet je helpen om digitaal vaardig te worden.” Maar naast vaardigheden, zijn ook de juiste producten van belang. “Bedrijven moeten producten kunnen kopen om op een andere manier digitaal samen te werken met de partijen in hun keten.”

Zorgen dat logistieke ketenpartners daadwerkelijk data met elkaar gaan delen, is op dit moment een taak die alleen de overheid op kan pakken. “Iedereen in de toeleveringsketen moet meedoen. Er is geen unieke partij is die alleenn de winst daarvan kan pakken. Dat maakt dat de overheid nu een stap naar voren zet en er flink in investeert. Tot het moment dat het vliegwiel draait.” Het programma DIL loopt in 2027 af en zal dan op eigen benen moeten staan. Connekt helpt daar

goed bij. “We willen dat het vliegwiel dan zodanig draait dat partijen er zelf in gaan investeren en partijen gaan aansluiten. Dat er dus sprake is van adoptie en opschaling.”

Internationaal niveau
“We willen onze manier van werken in de Europese standaard hebben,” zegt Boot. “Met een paar andere landen zijn we daar, met Connekt, nu mee bezig. Ook op mondiaal niveau worden stappen gezet. “We willen op wereldniveau bestaande standaarden in het multimodale mondiale vervoer aanvullen met de kernelementen die daar missen. Essentieel is het delen van statusberichten in de logistiek, bijvoorbeeld ‘de container staat op de kade’. Die zijn nu niet gestandaardiseerd. Er wordt veel gebeld, gemaild en gefaxt en mondiaal zorgt dat voor ontzettend veel onnodige fouten. Wij willen bij de standaardisatie-instituten in de wereld die missing links gaan aanleveren.” Als consument kun je je pakketje exact volgen, in de zakelijke markt nog steeds niet. Als je het standaardiseert op wereldschaal, krijg je dat wel voor elkaar.


Wil je meer weten over het 25-jarige jublieum van Connekt?

Bezoek dan onze speciale themapagina 25 jaar Connekt!