Digitalisering en data zijn onmisbaar voor een efficiënte, duurzame en slimme mobiliteitssector. Dat zegt ook Wim Wendt, director consulting innovating infrastructures bij CGI. Alleen door samenwerking en het delen van informatie kunnen ketenpartners stappen zetten in CO₂-reductie en logistieke optimalisatie. Toch verloopt de adoptie traag – niet door technologie, maar door organisatorische en wettelijke barrières. Connekt speelt hierin een sleutelrol als netwerk en aanjager van innovatie, waar publiek en privaat samenwerken aan oplossingen voor de toekomst.

Eén van de hoofdthema’s van Connekt is digitalisering en data. Wim Wendt, director consulting innovating infrastructures bij CGI, vertelt meer over de ontwikkelingen op dit gebied.  

Wim Wendt kent Connekt al 20 jaar. Bij Connekt denkt hij aan een warm nest. Verder zegt hij: “Connekt is voor mij allereerst een netwerkorganisatie. Ten tweede is het een organisatie die programma’s opzet, publiek-privaat, op het smart mobility en smart logistics domein. Binnen de netwerkorganisatie ontmoeten publiek en privaat elkaar in een sfeer waar vertrouwen heerst. Dat is heel belangrijk. Maar het biedt de leden ook meerwaarde dat ze daarnaast gezamenlijk projecten kunnen uitvoeren die voor Nederland van belang zijn. Anders is het alleen een praatclub. Die twee rollen versterken elkaar.”

Op het gebied van mobiliteit en logistiek spelen grote uitdagingen, waar technologie een belangrijke rol in speelt. Organisaties moeten met elkaar samenwerken, je hebt te maken met vraagstukken op het gebied van governance en er is de publiek-private discussie: waarom zou je als bedrijf je data delen met overheden, wat krijg je daarvoor terug? “Juist op dat snijvlak waar beleid en wetgeving, organisaties, technologie en mensen bij elkaar komen, bevindt Connekt zich.”

Informatie uitwisselen
Digitalisering speelt een essentiële rol bij duurzame en slimme mobiliteit, zegt Wendt. Als je op een of andere manier slimmer en duurzamer wilt zijn, moet je samenwerken. Bijvoorbeeld minder vrachtwagenbewegingen krijgen door te bundelen of door gebruik te maken van multimodale vervoersbewegingen. Voor samenwerking, in welke vorm dan ook, is het uitwisselen van informatie nodig. “Het is verbazingwekkend hoeveel er momenteel nog steeds met telefoontjes, sms’jes of zelfs met de fax wordt uitgewisseld”, zegt Wendt. “Daar zit nog zoveel verbeterpotentieel. En dat kan alleen met digitalisering.”

Connected 
Digitalisering is een moeizaam proces. Niet de technologie is de limiterende factor, het zit hem met name in wetgeving, organisatie en samenwerking, zegt Wendt. Hij vertelt over de ITS Traffic van ruim 10 jaar geleden. Een groot evenement in Amsterdam waar allemaal connected auto’s rondreden. De auto’s waren met elkaar verbonden, maar ook met de weginfrastructuur, bijvoorbeeld met de matrixborden boven de weg of de verkeersregelinstallaties. “Het soort diensten dat je nu langzamerhand in mobiele apps en de laatste generatie in-car-systemen ziet, hadden we toen eigenlijk al draaien.”

Toch zijn deze connected auto’s nog geen realiteit in het wegverkeer. “We kunnen in de toekomst op een veel efficiëntere manier gebruikmaken van wegen. Ik denk dat we daar zelfs nog maar het begin van hebben gezien. Het gaat alleen veel langzamer dan we 10 jaar geleden dachten.” Volgens Wendt komt dit door de samenwerking tussen partijen. “Die is denk ik in Nederland best wel goed, maar er komen veel zaken bij kijken. Standaardisatie is echt monnikenwerk.

Maar ook de vraag: welke data deel ik nu wel en welke data niet? Dat is ook wel een kwestie van tijd.” Samenwerking is ook een centraal thema voor CGI’s iAMLAB. Het innovatie laboratorium waar samen met allerlei partijen gewerkt wordt aan intelligente data-deeldiensten die nu ook hun weg vinden in de logistieke projecten zoals de BDI (Basis Data Infrastructuur), waar bij Connekt ook veel in gedaan wordt.

Er worden wel stappen gemaakt. Maar zeker in de logistiek wordt nog heel veel gebruik gemaakt van papier. Je hebt in Nederland bijvoorbeeld de elektronische vrachtbrief. Maar het is niet wettelijk verplicht voor transportbedrijven om met zo’n elektronische vrachtbrief te werken. Dat vertraagt volgens Wendt de innovatie wel.

Informatievoorziening 
Hoewel de adoptie traag gaat, denkt Wendt wel dat we binnen de komende 10 jaar te maken krijgen met connected en autonoom rijden. Ook zullen beslissingsondersteunende technologieën, waarbij AI ook een rol gaat spelen, een grotere rol krijgen.

Voor de logistieke sector vindt hij het lastiger om te voorspellen hoe het gaat lopen. In deze sector  zijn namelijk heel veel kleine organisaties en bedrijven. “Je ziet qua technologie echt koplopers, maar ook veel bedrijven die maar hele kleine stapjes maken.”  

“Het zal je verbazen, maar veel mkb-bedrijven die iets bestellen in China, weten eigenlijk niet waar hun container is.” In de komende jaren zal alles meer met elkaar verbonden zijn en daarmee de informatievoorziening voor management, klanten en burgers verbeteren. “Tot in het extreme, zoals je nu als consument precies weet dat je pakje over een half uur bezorgd wordt.” Volgens Wendt gaan we ook die richting op in de business-to-businessmarkt. “Door het transparanter worden van de logistieke keten, worden ook optimalisaties en betere planning mogelijk. Ondersteund door AI en machine learning is hier veel winst te behalen. Maar er moet nog best veel gebeuren voordat we zover zijn.” Hiervoor moeten alle individuele bedrijven in de keten op de juiste manier de informatie kunnen krijgen en delen, zodat de hele keten inzichtelijk is. Dit is ook de reden dat wij de ontwikkelingen rond federatief data delen en data spaces nauwlettend volgen. Hier ontstaat, ook voor de logistieke markt, een breed gedragen en internationaal afgestemde standaard die de betrokken partijen voldoende vertrouwen gaat geven om meer data met elkaar te gaan delen!” 


Wil je meer weten over het 25-jarige jublieum van Connekt?

Bezoek dan onze speciale themapagina 25 jaar Connekt!