“Grolsch is al jarenlang actief deelnemer aan het Lean & Green-programma van Connekt en behaalde onlangs haar 3e Star. Teamleader Alwin Kulsdom vertelt hoe duurzaamheid, efficiëntie en samenwerking hand in hand gaan bij het vergroenen van logistieke processen.”

Lean & Green is het CO2-reductieprogramma voor de logistieke sector en een initiatief van Connekt. Alwin Kulsdom, teamleader shipping & forwarding bij koninklijke Grolsch, één van de deelnemers aan het Lean & Green-programma: “Als je eenmaal begint, kun je eigenlijk niet meer stoppen.” 

Eén van de initiatieven van Connekt is het Lean & Green-programma. Grolsch is al een groot aantal jaren deelnemer aan het programma. “We zijn in 2012 begonnen met de 1e Star”, vertelt Alwin Kulsdom, teamleader shipping & forwarding bij Grolsch. De bierbrouwerij uit Enschede staat al 410 jaar voor vakmanschap en meesterschap. “We vinden het heel belangrijk om naast de productie, distributie en verkoop van onze bieren ook aandacht te hebben voor de wereld om ons heen. Daarom brouwen en handelen we zo duurzaam mogelijk.” 

Kulsdom omschrijft Lean & Green met de woorden efficiëntie, duurzaamheid en optimalisatie. “Efficiëntie staat natuurlijk centraal bij het lean gedeelte. Het draait om het maximaliseren van je waarde en het voorkomen van allerlei verspillingen”, licht hij toe. “Duurzaamheid benadrukt de groene kant, waarbij we milieuvriendelijke en energiezuinige processen willen hanteren. En optimalisatie is de combinatie van beide concepten, zodat we continu verbeteren en daarin de perfecte balans proberen te vinden tussen kostenbesparing en milieubewustzijn.” 

Samenwerking

Grolsch werkt met verschillende vervoersstromen, waarvan het bedrijf voor sommige zelf de distributie verzorgt en voor andere stromen, zoals het pallet-transport, de distributie uitbesteedt. Voor de 1e Lean & Green-Star richtten zij zich alleen op het pallet-transport in Nederland. Hierbij was dus samenwerking met de vervoerders nodig. “Een intensieve samenwerking met je vervoerder is enorm belangrijk. In het begin was het even aftasten”, vertelt Kulsdom, “maar toen we eenmaal op stoom waren, hebben we een mooi plan van aanpak geschreven en zijn we het ook gaan uitvoeren. Dat, inmiddels verder aangepaste plan van aanpak, hanteren we eigenlijk sinds die periode nog steeds. En elke keer doen we slimmere dingen met elkaar om dat nog verder te optimaliseren.” 

Bij het schrijven van het plan van aanpak kwamen Grolsch en haar vervoerders tot de conclusie dat ze zaken al slim aanpakten. “We waren al lean bezig, maar hadden dat eigenlijk nog nooit omgezet naar het green gedeelte.” 

Carbon footprint rapportage

Op dat moment zagen veel bedrijven het platform nog als nice to have. “Het was niet echt noodzakelijk, zonder die tool konden ze hun werk ook gewoon blijven doen.” In de afgelopen jaren is dat veranderd, door wetgeving en verplichtingen, zoals de CSRD, maar ook door marktwerking. “De vraag naar goede CO2-rapportages is steeds meer een serieus onderwerp. Het is voor heel veel bedrijven een must-have geworden.”

De ondergrens waar je CO2-rapportage aan moet voldoen, is dat deze minimaal voldoet en compliant is aan de ISO 140 83-normering. “Dat is een relatief nieuwe normering.” De komst van deze internationale standaard geeft aan dat het rapporteren steeds belangrijker wordt.

Virus

“Bij het behalen van de 1e Star hebben we al een CO2-reductie behaald van 28,7%. En we werden gegrepen door het Lean & Green-virus. Als Grolsch waren we eigenlijk al het groenste biertje van Nederland, maar toen konden we dat ook laten zien op het gebied van transport”, zegt Kulsdom. “Als je eenmaal begint, kun je eigenlijk niet meer stoppen. Omdat je steeds weer nieuwe dingen met elkaar initieert die bijdragen aan een mooi resultaat. En dat resultaat kun je omzetten in een financieel resultaat en een duurzaamheidsresultaat. Het is een win-winsituatie.” 

Intussen heeft het bedrijf naast de 2e Star ook sinds 13 mei 2025  de 3e Star. Soms is dat wel een puzzel. Voor de 3e Star moet je minimaal 75% van je transportstromen hebben toegevoegd. “Als je meer transportstromen toevoegt, heb je ook steeds meer data nodig. Het is soms best wel een puzzel om de juiste data te vinden, vanuit de juiste systemen. Maar ik moet zeggen, daar worden we steeds beter in.” Ook nu de 3e Star binnen is, gaat het bedrijf door met de ingeslagen weg. “De acties die we in gang hebben gezet, gaan we inzetten, en verder uitbreiden, om door te gaan voor de 4e Star. Ik zie de toekomst ‘groenkleurig’ tegemoet.” 

Lean & Green

De bierbrouwer heeft dus al flink wat stappen gezet om de logistiek te verduurzamen, maar hoe draagt het Lean & Green-programma hier aan bij? “Het programma geeft een bepaalde leidraad”, vertelt Kulsdom. “Je moet ergens beginnen en dan is het fijn dat je een programma volgt dat ook duidelijk aangeeft waar je op moet letten.” Ook de Lean & Green-community is van toegevoegde waarde. “Het voordeel van de community is dat je ook bij elkaar in de keuken kunt kijken en kunt zien wat anderen doen om de Stars te behalen. Dat zijn zaken die je slim kunt kopiëren om toe te passen binnen jouw eigen organisatie.” 

Het concreet maken van CO2 en het verzamelen van de juiste data was in het begin wel een uitdaging. En hoe je die data vervolgens moet analyseren. “We hebben daar vanuit Lean & Green veel steun bij gehad. En ook de BigMile-tool die daarvoor gebruikt wordt heeft ons geholpen om de resultaten uiteindelijk zichtbaar te maken.” 


Wil je meer weten over het 25-jarige jublieum van Connekt?

Bezoek dan onze speciale themapagina 25 jaar Connekt!