Geplaatst op 02 oktober 2020
Afgelopen juli presenteerde start-up CityBarge zich tijdens het digitale Affiliation Event van Connekt. Nu mogen we CityBarge welkom heten als nieuw Affiliation-lid van Connekt. Teamleider Shaun Akse omschrijft CityBarge in één zin: “CityBarge probeert het vervoer in de binnensteden van de weg naar het water te verplaatsen, door met een systeem van een elektrische duwboot, duwbakken en drijvende minihubs verschillende logistieke stromen in de steden op te pakken.”
Het idee voor CityBarge ontstond na een concrete vraag van de provincie Zuid-Holland, zo vertelt hij. “Achter CityBarge zit de organisatie FYNLY. FYNLY werkt aan de complexe maatschappelijke uitdagingen. De provincie Zuid-Holland kwam naar ons toe met de vraag of wij een idee hadden om de waterwegen weer beter te kunnen benutten. We zijn daar toen mee aan de slag gegaan. We kwamen uit op het idee van de trekschuit van vroeger, waarbij een paard langs de kant van het water liep en een vrachtschip voorttrok. We dachten: kunnen we die niet naar deze eeuw halen? We gingen aan de slag met ons concept genaamd ‘Trekschuit 2.0’. Vanuit het idee van de trekschuit zijn we op de elektrische duwboot gekomen. De duwboot wordt gecombineerd met duwbakken en drijvende platforms, de zogenaamde minihubs.”
“Op dit moment zie je bijna alleen recreatieverkeer op het water, dus er is nog ruimte genoeg op de waterwegen voor ander vervoer.”
De eerste boot te water
De eerste elektrische duwboot, die samen met Kotug International is ontwikkeld, is af. Shaun vertelt dat de boot is opgebouwd uit modules. “Het onderwaterschip, dat van recyclebaar plastic gemaakt is, is al in juni onthuld. Dat was de start van de assemblage en die is vorige week afgerond. Op 21 september is in Rotterdam de eerste duwboot te water gelaten. De duwbakken zijn ook af. Woensdag 30 september is de duwboot voor het eerst met de duwbakken gaan varen. We gaan nu de boot testen met de duwbakken ervoor.”
“De derde component is de minihub. Hiervan is de eerste module af, er worden nog modules bijgebouwd. We hopen eind oktober ook dat component af te hebben en dan vanaf november echt dingen te kunnen gaan transporteren.”
Perspectief
Veel steden willen in 2025 geen dieselvoertuigen meer binnen laten. Daar ligt een enorme uitdaging, waar CityBarge volgens Shaun bij kan helpen. “De problemen van vrachtwagens in de binnenstad, kun je niet alleen oplossen met oplossingen via de weg. Ook als alle vrachtverkeer elektrisch wordt, heb je nog steeds te maken met schade aan de kades en zijn er nog steeds files. Met CityBarge proberen we een extra vervoersstroom te realiseren, om een bijdrage te leveren aan het verminderen van de druk op de weg. We geven een oplossing om de vervoersstromen beter te kunnen spreiden.”
Op dit moment is CityBarge in drie steden actief, waar ze met verschillende partijen samenwerken. “In Delft kijken we hoe een semipermanente minihub een bijdrage kan leveren bij het ophalen van bedrijfsafval.” In Utrecht werkt de start-up samen met City Hub, een organisatie met slimme distributiecentra aan de rand van steden. “Het idee is dat zij kunnen bevoorraden bij onze duwbakken. In Leiden kijken we naar de verwerking van afvalstromen en bouwstromen, waarbij we de duwbakken kortstondig ergens kunnen neerleggen, bijvoorbeeld voor twee uur en dat er dan in die periode afval gebracht wordt.”
“Daarnaast is de modulaire en elektrische duwboot ook schaalbaar naar het formaat binnenvaartschip. Zo hopen wij in de nabije toekomst lokale en regionale stromen te gaan verbinden via schoon vervoer over water.”
Wat verwacht je van het Connektnetwerk?
“Ons doel is om in 2025 in 25 steden te varen om op die manier de vrachtwagens uit de binnensteden te krijgen en zo de steden schoner te maken. Dat kunnen we niet alleen. In elke stad moeten we weer op zoek naar nieuwe partners. Met de mensen die er zijn, wil je een zo goed mogelijk netwerk creëren, waardoor de steden schoner kunnen worden. Wij denken dat dat alleen kan door samen te werken. Dat hoop ik ook uit het netwerk te krijgen: als we weer naar een nieuwe stad gaan, wie wil er dan met ons samenwerken en meedenken?”
Wat breng je het Connektnetwerk?
“Ik denk dat wij het netwerk twee dingen te bieden hebben. We hopen dat we hebben kunnen laten zien dat je in een hele korte tijd van een vraagstuk naar een concreet, innovatief idee kunt komen. We hebben dit bereikt door ervaren mensen te combineren met jonge ontwerpers van de TU en een groot netwerk. Ik hoop dat we andere partijen kunnen inspireren om ook op die manier aan de slag te gaan. Ten tweede brengen wij een nieuwe manier van transport, waarvan we hopen dat partijen denken: ik wil hier ook wel wat mee!”