Geplaatst op 16 januari 2020
IM Efficiency behoort tot de nieuwe Connekt affiliate leden sinds de Affiliation Finale 2019. Martijn Ildiz, een van de founders van deze startup, vertelt hoe hij op het idee kwam voor SolarOnTop, een zonnepaneelinstallatie op het dak van een truck.
Een jaar of 10 geleden deed Ildiz aan freerunnen, een sport waarbij je via gymnastische sprongen over obstakels heen komt. Daarbij kwam Ildiz regelmatig terecht op daken, waar hij steeds vaker zonnepanelen tegen kwam. Maar op de trucks die hij dan zag langs rijden, lag nooit een zonnepaneel. Zou dat geen rendabele oplossing zijn? Brandstofbesparing via zonnepanelen op opleggers was dan ook de richting van de productontwikkeling binnen het bedrijf dat Ildiz later oprichtte. De technische kennis van zijn medefounders (elektronica en werktuigbouw) kwam daarbij goed van pas. Met de groeiende beschikbaarheid van flexibele zonnepanelen kreeg het idee vleugels. Naar verwachting komt de SolarOnTop medio 2020 op de markt. Het product is toepasbaar op nieuwe en bestaande trucks. Ildiz voegt toe: ‘We onderzoeken ook de toepassing van ons product op waterstoftrucks en elektrische trucks.’
Van idee tot markt: SolarOnTop
Ildiz vertelt: ‘In 2018 en 2019 kregen wij de kans om het minimal viable product van de SolarOnTop uitgebreid te testen. Dit vormt de basis van het commerciële product dat naar verwachting medio 2020 op de markt komt.’ De SolarOnTop van IM Efficiency bestaat uit 3 componenten. De zonnepanelen op het dak van de trailer, de accu in de trailer die de zonne-energie opslaat en last but not least de regelelektronica die de energie aan de truck levert. ‘Deze regelelektronica hebben wij zelf ontwikkeld’, aldus Ildiz. ‘Trucks gebruiken steeds meer elektriciteit tijdens het rijden. Die elektriciteit wordt opgewekt met behulp van de dynamo en daarvoor wordt diesel verbrand. Daarnaast zetten de chauffeurs tijdens rustperioden de verbrandingsmotor vaak aan om alle elektronische apparatuur te kunnen voorzien van voldoende stroom zonder dat de accu leeg trekt. Dat is te gek voor woorden! De SolarOnTop levert voldoende groene stroom voor alle apparatuur, waardoor het brandstofverbruik afneemt en de accu langer meegaat. De komende maanden testen we ons commerciële product, waarna we de markt op gaan.’ Is de markt hier klaar voor? Ildiz: ’Absoluut. Eén persbericht leverde spontaan talrijke leads op.’
Het Connektnetwerk en de uitdagingen
Ildiz: ‘Komend jaar staan we voor de uitdagingen die horen bij het opschalen binnen de transportsector. Ik vertrouw erop dat het Connektnetwerk beschikt over voldoende ervaring om ons hiermee te helpen. In de tweede helft van 2020 verwachten wij de expertise van dit netwerk te kunnen gebruiken als we onze huidige technologie gaan doorontwikkelen voor andere toepassingen. Zover is het nog niet. Wat wij het netwerk kunnen bieden? Wij beschikken als jong bedrijf inmiddels wel over veel kennis rond het vergroten van de efficiency in het logistieke proces.’
Logistieke toekomst: Renaissance van de voertuigen
Ildiz verwacht dat de logistieke ontwikkelingen in de komende 5-10 jaar vooral de voertuigen zelf zullen betreffen. ‘De efficiency van logistieke stromen is een hot topic. Bepaalde goederenstromen zijn echter zo verzonken in onze samenleving dat die stromen an sich in stand zullen blijven. Wel verwacht ik veel ontwikkelingen wat de voertuigen zelf aangaat. Door de technologie zullen trailers verslimmen en trucks in snel tempo verschonen. We gaan een renaissance van de voertuigen beleven.’