Vandaag is een nieuwe concessie voor modal shift gepubliceerd op TenderNed. Daarmee zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de komende jaren samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie verder in op modal shift.
Geplaatst op 18 september 2024
Dagelijks 1.500 vrachtwagens van de weg
Meer goederenvervoer over water in plaats van over de weg. Dat is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.
Om de verplaatsing van het goederenvervoer vanaf de weg te versterken, is er een modal shift-maatregel van weg naar water aangekondigd in de Goederenvervoeragenda. Met deze regeling kiest het kabinet voor het stimuleren van de verplaatsing van doorgaand goederenvervoer van de weg naar de binnenvaart (en het spoor). Verladers die overwegen om van binnenvaart gebruik te maken, hebben behoefte aan voorspelbaarheid en een relatief hoge frequentie van afvaarten: dat geeft de combinatie van flexibiliteit, betrouwbaarheid en concurrerende prijs die nodig is om hen over te halen.
Dagelijks 1.500 vrachtwagens van de weg
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zet de komende jaren samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie in op een modal shift. Meer vervoer van goederen via water (en spoor) in plaats van de weg is ook belangrijk omdat door de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat de druk op het wegennet zal toenemen. Rijkswaterstaat vervangt of renoveert de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Voor de periode 2021-2026 willen de betrokken partijen op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 3.000 TEU van de weg te ‘shiften’ naar de binnenvaart. Dat betekent dagelijks 1.500 vrachtwagens minder op de weg.
Start aanbesteding
Op 18 september 2024 is hiertoe een nieuwe aanbesteding gepubliceerd op TenderNed. Deze is erop gericht om het aanbod structureel te vergroten en deze blijvend in stand te houden: bestaande lijndiensten die de capaciteit en frequentie opvoeren, of nieuwe lijndiensten die met een basisbezetting kunnen starten en dan uitgroeien. Het doel is expliciet om additionele lading van de weg af te halen, niet om een verschuiving binnen de al bestaande stroom over water of spoor te realiseren.
De aanbesteding leidt tot een aantal partijen die een driejarige concessie krijgen. Deze opdracht is bedoeld voor binnenvaart terminals en/of binnenvaart vervoerders/barge operators en voor consortia waar alle partijen zich aansprakelijk maakt voor het resultaat.
De aanbesteding betreft:
- Perceel 1: Specifieke ladingstroom afval op (delen van) de trajecten Rotterdam – Nijmegen (corridor oost), Haven van Rotterdam – Maastricht (corridor zuidoost) en het traject Amsterdam – Haven van Rotterdam – richting Gent of Antwerpen tot de Belgische grens (corridor zuid) (maximaal €1M incl. BTW)
- Perceel 2: Alle ladingen op traject Haven van Rotterdam – Nijmegen (corridor oost, binnenvaart) (maximaal €500k incl. BTW)
- Perceel 3: Alle ladingen op traject Haven van Rotterdam – Maastricht (corridor zuidoost, binnenvaart) (maximaal €500k incl. BTW)
- Perceel 4: Alle ladingen op traject Amsterdam – Haven van Rotterdam – richting Gent of Antwerpen tot Belgische grens (corridor zuid, binnenvaart en/of shortsea (niet zijnde estuaire vaart) (maximaal €500k incl. BTW).
Men kan voor één of meerdere percelen een separate inschrijving verrichten.
Andere concessiehouders aan het woord
Sinds de start in 2021 zijn er inmiddels 14 concessies met 21 bargelijndiensten verleend, en met succes:
HTS Group
Voor concessiehouder HTS Group is intermodaal vervoer al sinds 2000 corebusiness. Directeur Marcel Heuvelman ziet de belangstelling voor modal shift groeien: “De laatste jaren zien we dat verladers manieren zoeken om intermodaal te vervoeren. Dat heeft te maken met allerlei factoren, zoals politieke keuzes, bijvoorbeeld ten aanzien van vestigingsbeleid, of CO₂-reductie. Het Modal Shift Programma geeft niet alleen een steun in de rug met de stimuleringsmaatregelen, maar laat ook een beweging zien: steeds meer bedrijven gaan het anders organiseren. Voor verladers is dat een wake-up call.”
Den Hartogh Logistics
Ook voor Den Hartogh – een wereldwijd opererende logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in bulktransport voor de chemische-, gas-, polymeer- en droge voedingsmiddelenindustrie – kwam de deelname aan het Modal Shift Programma op een goed moment: “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor klanten, mede doordat de Europese wetgeving met de CSRD-plicht nu aanstuurt op meer transparantie,” aldus Erik Goverde, Programmamanager Duurzaamheid van Den Hartogh. “En in de logistiek is het algemeen bekend dat we er zonder modal shift überhaupt niet komen.” Collega Marc Berlijn, Project & Process Manager – Procurement van Den Hartogh, noemt modal shift als een oplossing voor het toenemende chauffeurstekort: “Omdat we onze trucks ergens anders kunnen inzetten, benutten we onze capaciteit beter, en voldoen we beter aan de klantvraag.”
Voor bedrijven als Den Hartogh is het ‘busdienstconcept’ van de concessies aansprekend, omdat corridors verwachtingsmanagement en een betere planning mogelijk maken. Ook noemen bedrijven het financiële voordeel van de regeling. Daarmee financieren zij extra kosten voor een duurzame oplossing.
Planning van de aanbesteding
De Europese aanbesteding volgt onderstaande planning:
- Publicatie van de aanbesteding: woensdag 18 september 2024, 12:00 uur
- Digitale informatiesessie: woensdag 25 september 2024, 10:00 uur – 11:00 uur
- Sluiting van termijn indienen vragen voor de Nota van Inlichtingen: woensdag 2 oktober. 23:59 uur
- Beantwoorden van vragen via de Nota van Inlichtingen: woensdag 9 oktober, 12:00 uur
- Sluiting van termijn indienen juridische voucher: woensdag 30 oktober 2024, 23:59 uur
- Sluiting van termijn indienen inschrijvingen: woensdag 13 november 2024, 12:00 uur
- Beoordeling inschrijvingen en gunningsbesluit: vrijdag 22 november 2024, 12:00 uur
- Sluiten concessieovereenkomst: vrijdag 20 december 2024, 23:59 uur
Tips voor de aanbesteding
Let goed op het behalen van de (fatale) termijnen zoals aangegeven in de planning.
Vraag (tijdig) de u aangeboden juridisch voucher aan om de uiteindelijke inschrijving – voor indiening – kosteloos te laten toetsen om de vormvereisten. Hier wordt nadrukkelijk geen inhoudelijke beoordeling gedaan, maar wordt bekeken of aan alle vormvereisten is voldaan.
Informatiebijeenkomst
Op woensdag 25 september a.s. zal voor geïnteresseerde bedrijven tussen 10:00 en 11:00 uur een informatiebijeenkomst plaatsvinden. Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor tot 24 september 13:00 uur via e-mail kosteloos aanmelden.
Link naar de aanbesteding
Over Connekt
Connekt is het programmabureau dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het initiatief om vervoer over spoor en binnenvaart te stimuleren uit te voeren.