Geplaatst op 09 september 2016
Op 1 september werd het startsein gegeven voor de 4e editie van het YNOT ITS Exchange Program. Young Professionals vanuit leden van Connekt zullen vanaf november dit jaar bij elkaar op bezoek gaan om een kijkje in de keuken te nemen en aan diverse vraagstukken te werken.
De bezoeken staan in het teken van de verschillende rollen en type organisaties die zich bezighouden met Smart Mobility. Om een indruk te krijgen van de snelheid en breedte van het onderwerp Smart Mobility verzorgde pensionaris Frans op de Beek, voormalig topadviseur Verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat, een dialoog met de Young Professionals over zijn leerervaringen in 30 jaar Smart Mobility. In zijn verhaal refereerde hij naar de Hype Cycles van Gartner die de toenemende snelheid van innovaties en ontwikkelingen zichtbaar maken.
Frans daagde in het tweede gedeelte van de kick-off de aanwezige Young Professionals uit om na te denken over deze hypes. Hypes ontstaan in een steeds korter tijdsbestek, maar wanneer kan het niet meer sneller? Hebben we straks elk uur van de dag nieuwe hypes? De groep kwam tijdens dit gedachte-expirement tot de volgende denklijn. De snelheid van hypes hangt samen met doorlooptijd van productie; er komen meer hypes doordat de ontwikkeling van producten sneller gaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan apps die snel ontwikkeld zijn door bepaalde data te verwerken (geen productieproces van maanden). Met de opkomst van meer hypes zien we ook dat een kleiner aantal van de hypes uiteindelijk een commercieel product wordt. Ook concludeert de groep dat de ‘release time’ van de innovatie is cruciaal voor de levensvatbaarheid van het product. Waar kies je voor om de concurrentie af te troeven? In vroeg stadium releasen om de gebruiker invloed te geven op het ontwikkelingsproces (Tesla Autopilot) of pas wanneer het een volwaardig product is?
Elk half jaar organiseren Connekt en CGI een nieuwe editie. Meedoen met de volgende editie? Meld je dan aan voor februari 2017 bij Tom van Dam.