Geplaatst op 03 juni 2021
Begin dit jaar is PostNL toegetreden tot het ledennetwerk van Connekt. Een organisatie die iedereen wel kent. Op een doordeweekse dag bezorgt PostNL gemiddeld 900.000 pakketten in de Benelux en 6,8 miljoen brieven. Mariëlle van Spronsen, program manager corporate social responsibility bij PostNL, vertelt meer over duurzaamheid in de logistieke sector en het lidmaatschap van Connekt.
Welke uitdagingen zie je om als logistieke sector te verduurzamen?
“We zijn heel erg afhankelijk van de technologie: zijn de vervoersmiddelen er, zijn de aantallen er? Maar met name ook de laadinfrastructuur. Kunnen alle voertuigen voorzien worden van de benodigde energie? Dat is echt een afhankelijkheid, waar we eigenlijk heel weinig grip op krijgen. Technologische partijen moeten meer betrokken worden bij de doelstellingen van de logistieke sector. We hebben als sector heel goed in beeld wat we kunnen en willen doen, maar we moeten zorgen dat die technologische ontwikkeling ook mee gaat werken aan het behalen van onze doelstellingen.”
Daarnaast is meer lef nodig. “We moeten durven innoveren. Je moet buiten de comfortzone starten en moet durven kijken hoe dingen ook anders kunnen. Dat is een hele lastige uitdaging. Het is ook lastig om het hele speelveld te overzien, met name ook omdat er veel onzekerheden zijn.”
Wat voor rol kan Connekt hierin spelen?
“Connekt kan hierin een verbindende factor zijn en helpen om out-of-the-box te denken. Bovendien kan Connekt structuur aanbrengen in moeilijke projecten. Daar heeft de organisatie ook veel ervaring mee, onafhankelijke ervaring. Bij Connekt kunnen we in gezamenlijkheid, door te verbinden en connecten met andere partners, mogelijk tot andere oplossingen komen.
Ik zou het leuk vinden als we een project kunnen starten met elkaar waar mooie resultaten uit komen. Waar we gezamenlijk trots op zijn. Waar we als PostNL verder mee komen, maar waar we ook anderen mee helpen.”
Wat kunnen de andere Connektleden van jullie verwachten?
“Ik denk dat PostNL veel kennis kan overdragen. Bovendien zit PostNL overal: we zitten op bijna ieder industrieterrein, we komen in elke straat, elke dag. We moeten als bedrijf ook kijken waar we kunnen bijdragen aan de doelstellingen van andere bedrijven. Hoe kunnen we samenwerken? Dat geldt ook andersom: hoe kunnen zij ons verder helpen?” Mariëlle tot besluit: “We hebben met elkaar dezelfde doelstelling om ervoor te zorgen dat deze aarde een fijne plek blijft om te leven. Laten we dan ook met elkaar kijken hoe we elkaar daarin kunnen helpen en faciliteren.”