5G wordt meer dan de volgende evolutie in mobiele netwerken, het moet een echte verandering teweegbrengen voor burgers en de industrie, maatschappelijke uitdagingen aangaan en voldoen aan de behoeften aan verbindingen van nieuwe innovatieve diensten en zakelijke activiteiten. Vergeleken met vorige generaties biedt 5G een aanzienlijk verbeterde prestatie en kan een duizendvoudig groter datavolume verwerken bij een vergelijkbare toename van dichtheid van apparaten.
Dankzij deze verbeterde prestatie kan 5G sterkere mobiele breedbanddiensten bieden ter ondersteuning van de digitale transformatie van de Europese industriële sector, met inbegrip van de automobielbranche. 5G ondersteunt ook het inzetten van IoT met miljarden aangesloten apparaten in het volgende decennium.
5G zal een belangrijke rol gaan spelen in een industriële revolutie in alle sectoren, en leiden tot een beter verdeeld productiemanagement, energiezuinige processen, samenwerkende robots en slimme fabricage en logistiek. Met name de transportsector zal verregaand geautomatiseerd worden en er zullen nieuwe bedrijfsmodellen beschikbaar komen voor het vervoer van personen en goederen.
C-ITS continue dienstverlening
Coöperatieve ITS (C-ITS) in Europa vereist continue dienstverlening, dus wordt het gelijktijdig ingezet met toekomstige draadloze technologieën, zoals 5G. Continue dienstverlening voorkomt dat voertuigen die met vorige connectiviteitstechnologieën zijn uitgerust, worden uitgesloten van het C-ITS-ecosysteem. “Welke technologie er ook wordt toegepast, veiligheidstoepassingen vereisen altijd een gegarandeerd ononderbroken communicatie. 5G is een veelbelovende technologie op het gebied van mobiele communicatie die C-ITS-communicatie kan bieden. Dynniq heeft het potentieel om het aantal fatale ongevallen te verlagen in aanmerking genomen, en anticipeert op de directe implementatie van C-ITS-technologie”, verklaart Cees de Wijs, CEO van Dynniq, aanbieder van geïntegreerde mobiliteits- en energieoplossingen.
Verbonden en geautomatiseerde vervoersconcepten richten zich op belangrijke maatschappelijke mobiliteitsuitdagingen, vooral veiligheid en kwaliteit van leven in stedelijke en dichtbevolkte gebieden. Verbonden voertuigen kunnen van elkaar leren om een volledig en betrouwbaar beeld van de rijomgeving te verzamelen en te onderhouden. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van andere weggebruikers, met inbegrip van voetgangers en fietsers, en ook nieuwe gevaren op de weg, gevaarlijke oversteekplaatsen of verborgen bochten worden dankzij het Internet of Things aan alle voertuigen bekendgemaakt.
Het promoten van geautomatiseerd rijden met IoT is het hoofddoel van het door de EU gefinancierde Autopilot-project, gecoördineerd door ERTICO, organisator van het ITS Congres. ERTICO participeert ook in het door de EU gefinancierde 5G-DRIVE Research and Innovation Action, gericht op het ontwikkelen en valideren van belangrijke 5G-functionaliteiten en diensten, met inbegrip van netwerkplanning via precommerciële proeftuinen voor eMBB- en V2X-diensten, in samenwerking met een gekoppeld Chinees project geleid door China Mobile.
Baanbrekende mobiliteitsconcepten
“5G gaat de digitale transformatie van de transportsector in de richting van een mondiaal digitaal slim mobiliteitsparadigma bewerkstelligen, baanbrekende mobiliteitsconcepten en nieuwe innovatieve toepassingen en diensten bieden die aansluiten op de gebruikersbehoeften en de maatschappelijke uitdagingen”, zegt François Fischer, Senior Manager voor verbonden en geautomatiseerd rijden bij ERTICO.
Geautomatiseerd rijden is een veiligheids- en tijdkritische toepassing die strenge eisen stelt aan connectiviteit, in het bijzonder wat latentie betreft. 5G biedt verbinding met een korte latentietijd (<5 ms) die voldoet aan autonome rijeisen. Volledig automatisch rijden zal alleen mogelijk worden door alle aangesloten voertuigen te voorzien van een virtueel beeld van de rijomgeving in vooruitstrevende cloudcomputingarchitectuur, waarvoor slicingopties van 5G-netwerken een belangrijke eis vormt.
Het creëren en onderhouden van een betrouwbare virtuele representatie van de rijomgeving vereist ook het verzamelen van gegevens van miljarden aangesloten sensoren. De omvangrijke Machine Type Communications (mMTC) van 5G gaan de uitdaging aan van deze hoge dichtheid van aangesloten objecten. Uiteindelijk is het kunstmatige intelligentie die rijden zonder bestuurder mogelijk maakt, in het bijzonder door grondige leerprocessen en computervisie.