Geplaatst op 12 november 2020
Het Connektnetwerk is uitgebreid met de Louwman Group, één van de grootste automotive bedrijven in Europa. Lucas van Schijndel, manager new mobility bij Louwman Group vertelt meer over de organisatie en hun lidmaatschap van Connekt.
Kun je Louwman Group kort omschrijven?
“Louwman Group is een familiebedrijf. Het is echt een bedrijf met olie in de aderen, een echt autobedrijf. Eén van onze bekendste takken is ons museum in Wassenaar: het nationale automotive museum, waar de Louwman-collectie staat. Eigenlijk is dat heel kenmerkend voor de transitie die we nu doormaken. We zijn een handelsorganisatie, met een grote importtak en een grote retailtak. Maar we zien de wereld van onze branche veranderen richting een diensteneconomie. Dat tekent ook de transitie die we aan het maken zijn. We maken de switch van meer handels- naar meer dienstenoriëntatie en van automobiliteit meer naar mobiliteit.”
Wat verstaan jullie onder mobiliteit?
“Wij benaderen mobiliteit vrij breed. We hebben een tijd geleden ook geïnvesteerd in een care-divisie, waarin we ook werken aan individuele mobiliteit, in de zorg.”
Op welke thema’s komen de andere Connektleden jullie tegen?
“Sowieso in de wereld van automotive, dat is natuurlijk onze corebusiness. Daarnaast in de wereld van care. Wij leveren mobiliteitshulpmiddelen aan mensen die dat via een WMO-regeling krijgen. Mobiliteit zien wij als vrijheid en die vrijheid hoeft niet te stoppen op het moment dat je minder valide wordt. Inclusiviteit vinden we dan ook erg belangrijk. En tot slot kunnen de andere leden ons in toenemende maten tegenkomen in mobiliteitsdiensten, waarin we actief zijn.”
Waarom is jullie organisatie een goede toevoeging voor het Connektnetwerk?
“In de eerste plaats zijn we een bedrijf met lange staat van dienst en breed portfolio. Hierdoor kunnen we op veel fronten een gesprekspartner zijn. Als familiebedrijf hebben we een groot streven naar continuïteit. En zijn daarom ook vastberaden om een rol te spelen in de reis die mobiliteit als branche nu aan het doormaken is. Ik denk dat we ook een bepaald commitment hebben om onszelf uit te dagen om nieuwe wegen in te slaan, om relevant te blijven in de mobiliteitsbrache.”
Wat verwachten jullie van het netwerk?
“Ik verwacht up-to-date gehouden te worden. Te leren van wat Connekt allemaal doet en wat de andere leden doen; weten wat er allemaal speelt. Ik hoop ook een stukje kruisbestuiving te vinden met andere mobiliteitsbedrijven. Bedrijven die niet zo’n grote ‘automotive-heritage’ hebben als wij, maar juist uit een hele andere hoek van het spectrum komen. Dit hoeft niet per se op commercieel vlak, maar kan ook door elkaar te informeren of inspireren. Ik verwacht dat onze ogen geopend worden voor heel veel dingen die spelen in de branche, waar wij altijd wel een onderdeel van zijn geweest, als één radartje in het geheel, maar nooit met zicht op het hele uurwerk. Ik denk dat we nog heel erg verrast zullen worden!”