Op 16 maart gaat de vijfde editie van het NK Speed Docking van start. Connekt organiseert deze logistieke competitie dit jaar voor de derde keer.

Tijdens de tien weken durende competitie strijden ruim 300 distributiecentra om de titel ‘Nederlands Kampioen Speed Docking 2015’. De eerste officiële bijeenkomst vond dit jaar plaats bij het distributiecentrum van PLUS Retail te Ittervoort met aansluitend een rondleiding door het distributiecentrum.

Sneak Preview bij PLUS Retail
Om het gezamenlijke belang van betere afstemming in de supply chain te benadrukken, ontving PLUS Retail alle (potentiële) deelnemers en sponsoren op het distributiecentrum in Ittervoort. Peter Brugge, sitemanager van de Plus DC’s in Haaksbergen en Ittervoort heette iedereen van harte welkom in het DC waarvandaan zo’n 65 winkels bevoorraad worden. Hij heette ook zijn ‘concollega’s’ van andere retailers welkom: “Ik denk dat dit laat zien dat we de afgelopen jaren goede stappen hebben gezet in transparantie in de retail.”

Thema 2015: Connecting Insights
Wat in 2011 begon als competitie om de verblijftijden van vrachtwagens op distributiecentra inzichtelijk te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een groots supply chain initiatief. Met de deelnemende retailers, fabrikanten en logistiek dienstverleners onderzoeken we verbeterkansen in de food retail. Data- en procesanalyses maken de potentie inzichtelijk en best practices worden gedeeld. Door de verschillende inzichten te verbinden werken we samen aan een win-win-win situatie.

Deelnemers
De competitie wordt ondersteund door de volgende partijen: Mars Nederland, H.J. Heinz, Arla Foods, Danone, FrieslandCampina Branded Netherlands, Koninklijke Fruitmasters, Intersnack, Nestlé Nederland, Red Bull, Refresco Benelux, SCA Hygiene Products, A-ware Food Group, Bakker Logistiek Groep, Kuehne+Nagel, Mercuur Smart Logistics, Nabuurs, Simon Loos, Speksnijder Transport Bodegraven, Van Uden Logistics, Wim Bosman Expeditie B.V., DEEN, Detailresult, Hoogvliet, Jumbo, Plus, Sligro, Spar, Superunie, Connekt -Lean and Green, CAROZ, EVO, GS1, Incore, Inform, Moonen Packaging, Tesisquare, TLN en VLM.

Aanvullend onderzoek
Afgelopen jaar hebben de Fontys studenten Michael Hilden en Fabian Wilbert de ontvangstprocessen van een zestal retailers in kaart gebracht. Op basis van 520 metingen bij 13 distributiecentra is het opgesplitste ontvangstproces inzichtelijk geworden en zijn er vele verbeterpunten aangedragen. Dit jaar zetten drie studenten van Maastricht University en één Fontys Venlo student vervolgstappen op dit onderzoek. Enerzijds door dezelfde procesmetingen uit te voeren bij de nieuwe retailers in de competitie en anderzijds door het onderzoek naar een hoger supply chain niveau te brengen. Centraal staan de potentiele voordelen in de supply chain, vertaald naar een concreet actieplan om deze ook daadwerkelijk te realiseren.