Mobiliteitsaanbieder TIER is lid van Connekt. Vanaf begin oktober is de aanbieder ook actief in Nederlandse steden. De hoogste tijd om nader kennis te maken met dit Connektlid.
Geplaatst op 14 oktober 2021
Aan het woord zijn Nils Verkennis (Public Policy Manager Benelux) en Jesper Vis (General Manager Benelux).
Wat voor organisatie is TIER?
“TIER is een deelmobiliteitsbedrijf dat in 2018 is opgericht in Berlijn. Het doel van TIER is terug te vinden in de slagzin: ‘Change mobility for good.’ Dat willen we doen door een alternatief te bieden voor de auto, omdat de auto heel veel ruimte in beslag neemt in steden. De ruimte die we nu alloceren aan auto’s om te rijden en te parkeren kunnen we veel beter benutten als ruimte om te leven, ruimte om te recreëren etc. Daarnaast is er – iets dat we heel belangrijk vinden – het duurzaamheidsaspect. Het alternatief voor de auto bieden wij in de vorm van elektrisch deelvervoer.
We zijn begonnen in 2018 met elektrische steps. Maar al snel bedachten we dat als je echt een alternatief wilt bieden voor de auto, je voor verschillende usecases verschillende voertuigen moet aanbieden. Voor de korte afstanden hebben we steps, voor de middellange afstanden e-bikes en voor wat langere afstanden elektrische bromfietsen.
TIER is nu actief in meer dan 145 steden in 16 landen, en het aantal steden groeit elke week. Dit zijn zowel grote steden, zoals Londen en Parijs, als kleinere steden, waar bijvoorbeeld het openbaar vervoer niet zo goed ontwikkeld is, maar waar wel vraag is naar alternatief vervoer voor kortere afstanden.
Het duurzaamheidsaspect is voor ons met stip de belangrijkste pijler. Deelmobiliteit wordt heel vaak gezien als een duurzaam alternatief voor de auto. Vaak blijft die duurzaamheid beperkt tot het voertuig zelf. Wij gaan daarin een stap verder. Sinds 1 januari 2020 zijn we als bedrijf klimaatneutraal. We draaien de operatie met elektrische voertuigen en bakfietsen, maken gebruik van groene stroom etc. Dat is voor ons een unique selling point, maar eigenlijk willen we daar niet de enige in zijn. Liever zien we dat de hele markt die kant op beweegt.”
Wat is het TIER Energy Network?
“Dat is een eigen innovatie van TIER. We hebben ‘verwisselbare ’ batterijen in onze voertuigen. Dat scheelt veel aan energie en aan voertuigen die de stad in moeten. Voorheen werd het gehele voertuig opgehaald en verwisseld. Nu kunnen gebruikers zelf hun batterij verwisselen. Met het TIER Energy Network zetten we ‘pods’ neer in winkels, waarbij wij alle kosten voor installatie, onderhoud en stroom op ons nemen. TIER-gebruikers kunnen hun lege batterij meenemen naar de winkel en hem daar omwisselen voor een volle batterij. Op deze manier hoeven wij niet meer de stad in om voertuigen of batterijen op te halen, de gebruiker krijgt gratis ritten in ruil voor een batterijwissel en de ondernemer ziet zijn omzet stijgen door gebruikers die naast het omwisselen van de batterij ook nog iets kopen in de winkel. Op deze manier kunnen we goed integreren in het ecosysteem van de stad.”
Wat verwachten jullie van het lidmaatschap van Connekt?
“In contact komen met anderen om van gedachten te wisselen en misschien wel de discussie aan te gaan als er sprake is van een meningsverschil. Elkaar beter leren begrijpen en zo samen oplossingen te bedenken. Maar ook samen optrekken met partijen die dezelfde mening hebben en hetzelfde zoeken. Soms sta je maar alleen en ben je in je eentje aan het roepen om iets. En als je samen optrekt dan kan je een front vormen om echt verandering teweeg te brengen. Daar zit de winst. Bovendien is er veel kennis bij Connekt, over hoe iets historisch ontstaan is of welke richting het op gaat.”
“Met name de netwerkfunctie is heel waardevol. Partijen bij elkaar brengen die wij misschien niet zelf direct één-op-één zouden benaderen, maar die wel veel raakvlakken met ons hebben.”
Wat brengen jullie het Connektnetwerk?
“Internationale ervaring, waarbij we veel verschillende situaties hebben gezien. We hebben een beeld van wat er gebeurt als er de juiste keuzes worden gemaakt, maar ook als er verkeerde keuzes worden gemaakt. We hebben veel lessons learned.
En onze push voor meer duurzaamheid binnen de sector.”