Op donderdag 7 juli organiseerde Connekt het event ‘Connekt to the Next Level’. Samen met het netwerk gingen we aan de slag met:

 

RWS Richtinggevende innovatie tijdlijn:

Rijkswaterstaat trapte om 11.00 uur af met de sessie Richtinggevende Innovatie Tijdlijn. Een aantal jaar geleden heeft Rijkswaterstaat deze tijdlijn opgesteld. Tijdens de bijeenkomst werd in verschillende groepen vast gesteld of de verwachtingen zijn uitgekomen en waar de RIT moeten worden aangepast.

 

Muythbusters:

In de allereerste aflevering van Connekt’s Mythbusters on Mobility is het team van Mythbusters op zoek gegaan naar de waarheid achter vraagstukken in de mobiliteit. Een aantal mythes die rondzwerven in de wereld van mobiliteit en verkeer zijn in handen gevallen van de Mythbusters en zijn nu voor eens en voor altijd ‘busted’mythbusters on mobility.

Tijdens het ‘Connekt to the Next Level’ event was de première van Mythbusters on Mobility dat tijdens de lunch werd gepresenteerd. In deze sessie werden een drietal mythes onder de loep genomen en met behulp van leden uit het Connekt netwerk de waarheid boven tafel gehaald. Met de mythe ‘Jongeren hebben geen behoefte meer aan een auto’ was de aandacht van het publiek direct verkregen en zij zagen hoe Nick Juffermans, met de onderzoeksrapporten van VWE, harde cijfers en grafieken presenteerde die de mythe deed verbleken. VWE: “Nadat het aandeel jongeren dat een auto heeft enkele jaren licht daalde, stijgt het autobezit nu weer en bevindt het zich op het hoogste niveau in jaren. Het lijkt in Nederland dan ook niet zo te zijn dat jongeren geen auto meer willen bezitten”. Aansluitend werd de volgende mythe voorgelegd. Is Truck Platooning wel zo zinvol als men beweert? Feitelijk is er nauwelijks wat bekend over de voordelen van Truck Platooning en zijn er veel variabelen. Bon Bakermans, student aan de TU Delft is bezig met het afronden van zijn onderzoek naar Truck Platooning en wilde ons zijn eerste inzichten geven in de resultaten aangaande het onderzoek en kreeg met zijn presentatie alle aandacht van de aanwezigen. Als laatste lichtte Jop Spoelstra van Technolution, namens het Young Professional netwerk Captain Co-Creation van de Bouw- en Infrasector en het YNOT (Young Network of Treasures) netwerk, een theorie van een geheel nieuw systeem toe waarmee hij ontkrachtte dat slimme voertuigen ook slimme wegen nodig hebben. Zo werden tijdens de lunch weer een aantal onwaarheden uit de wereld geholpen.

Al deze interessante vraagstukken en presentaties tijdens de eerste Mythbusters on Mobility smaakte naar meer.

 

HyperMeet:

Tijdens de Hypermeet stond inspiratie voor de Dutch Hyperloop Challenge centraal: Marten Fröjdö van FS-link lichtte via een live verbinding de plannen voor een Hyperloop tussen Stockholm en Helsinki toe, in 28 minuten voor tussen de 17 en 26 euro. Voor nu wordt alleen gewekt aan een passagiersverbinding, nog niet aan een goederenverbinding. In de komende maanden werkt FS-limk aan een uitwerking van de plannen, waarin meer wordt gespecificeerd over de technologie, de hypermeetlegal issues en het proces.Mars Geuze, Delft Hyperloop en jurylid van de Dutch Hyperloop Challenge, vertelde over de pod competition en de techniek achter de Delft Hyperloop. Hij gaf aan dat veel vragen over safety de komende tijd beantwoord moeten worden. Alan James, Hyperloop One, vertelde vanuit het vliegtuig over de economische kansen door de Hyperloop. Nederland heeft een grote kans Hyperloop toe te passen, vanwege onze innovatiekracht, huidige kwaliteit van mobiliteit en goede publiekprivate samenwerking.

De eerst volgende Hypermeet staat gepland op 4 augustus bij Connekt.

 

The Next Step in Cycle Logistics:

 Tijdens dit blokje kwamen diverse  good practices voor het emissievrij beleveren van binnensteden vanuit de Dutch Cycling Embassy en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek aan de orde.

Same Day Delivery op de fiets
Marcel Kleizen van Fietskoeriers.nl beet het spits af. Fietskoeriers.nl heeft geconstateerd dat het werkgebied van de fietskoerier beperkt is tot de eigen stadgrenzen. Daarom bedachten zij het concept om fietskoeriers te verbinden om verder te komen. Dat concept is ‘Same Day Delivery op de fiets’. Dat houdt in ‘s middags collecteren, ‘s avonds bezorgen. In de stad op de fiets, daarbuiten met auto’s op groengas. Een aantal steden heeft al een hub aan de rand van de stad, waar de fietskoeriers de pakketjes kunnen brengen en ophalen. Inmiddels zijn 24 steden aangesloten bij dit initiatief. Fietskoeriers.nl wil het idee uitbreiden met bijvoorbeeld expressleveringen direct vanuit de winkel, pickups in de stad en stadsdistributie voor webshops. Fietskoeriers.nl is dus op zoek naar meer webshops die hun producten per fietskoerier willen laten bezorgen en naar steden die een voorbeeld willen zijn. Er is niet alleen interesse vanuit Nederland voor dit initiatief ook Vlaamse fietskoeriers willen aansluiten en binnenkort komen Zwitserse fietskoeriers meekijken.

Containerization in Cycle Logistics
Jos Sluijsmans van Fietsdiensten.nl en organisator van het International Cargobike Festival nam de deelnemers mee in de wereld van cargobikes en containers voor cargobikes. Een aantal soorten cargobikes passeerde de revue zoals de Evolo Z2, de Bykkar en de Busybike Trailer. Volgens Sluijsmans kleven er voor- en nadelen aan containerization. Voordelen zijn betere controle, overslag van containers in plaats van goederen en het is makkelijker, sneller en goedkoper. Nadelen zijn dat in sommige gevallen de infrastructuur moeten worden aangepast en dat de lege containers moeten worden opgeslagen. Early adopters van cargobikes zijn onder andere DHL, Cycloon en Bubblepost. DHL heeft zelfs al 33 busjes vervangen door 33 bakfietsen (10% van het wagenpark). Daarmee hebben ze 27% minder CO2 uitgestoten, goed voor 152 ton CO2. Bezorgen met bakfietsen heeft een besparing in operationele kosten opgeleverd van €430.000,- . En tot slot draagt het fietsen bij aan de gezondheid van werknemers.

Next step in CargoBikes
Christian Suurmeijer van Greenolution (www.greenolution.nl) verkende de vraag hoe je bij cycle logistics een optimum tussen energie efficiëntie, laadvermogen en een gezonde businesscase bereikt.  Aan de orde kwamen onder de CargoBikeXLexperimenten van Greenolution met de eerste prototypes van de CycleSpark – CargoBikeXL. Ook vertelt Suurmeijer dat hij zichzelf ooit heeft voorgenomen om nooit een auto te kopen. Hij toont aan dat het ook met een gezin mogelijk is om alles te vervoeren en bereiken met fiets en OV. En met het in uitzonderlijke gevallen lenen van een (bij voorkeur elektrische) auto van vrienden.

 

IoT en Drones to the Next Level:

Nadat de drone demonstratie was afgelopen startten we met het blokje Internet of Things to the Next Level.

Als eerste ICT telecomprovider introduceerde KPN een landelijk dekkend netwerk specifiek voor IoT toepassingen: LoRa. Een nieuw soort technologie dat apparaten die weinig data verzenden over een lange afstand aan het internet kan koppelen. LoRa maakt het mogelijk om in de toekomst miljoenen apparaten die zeer weinig stroom en data gebruiken, kostenefficiënt te verbinden met internet. Een mooi voorbeeld hiervan is een ondergrondse afvalcontainer die een signaal geeft wanneer de afvalcontainer geleegd moet worden. Dit voorkomt dat de container wordt geleegd terwijl deze nog niet vol is. Een mooie bijkomstigheid is een kortere, specifieke route voor de vuilniswagen die alleen de volle containers ledigen zal, wat tijd- brandstofbesparing met zich meebrengt.

Na het verhaal van KPN gingen we verder met een demo van Babbler; de end-to-end monitoring voor de gehele supplychain. Met een sensor, uitgerust met LoRa,  kan worden gemeten of een container open is geweest tijdens het transport.

 

We sloten de dag af met een gezellige netwerkborrel waarmee de zomer werd ingeluid.