Geplaatst op 13 juli 2016
– let’s make it personal –
15 Jonge en betrokken personen werden op vrijdag 1 juli uitgedaagd door 8 VIP’s, boegbeelden uit de sectoren Bouwinfra en Smart Mobility. De VIP’s daagden de deelnemers uit met vragen die betrekking hebben op de ontwikkeling van slimme voertuigen en infrastructuur. De verwachting is namelijk dat zowel voertuigen als infrastructuur in de komende jaren steeds verder integreren tot één slim mobiliteitsnetwerk.
Na de introductie van de vraagstukken door de VIP’s, gingen de captains van Captain Co-Creation en de YNOT-ers aan de slag in een werksessie om te komen met frisse blikken, nieuwe standpunten en integrale oplossingen. De deelnemers gingen aan de slag in twee rondes: The Big Brainstorm, waarin iedereen in enkele minuten werd uitgedaagd om het vraagstuk te doorgronden en The Workout, de ronde waarin de deelnemers zelf konden kiezen aan welk vraagstuk werd gewerkt.
De resultaten werden ook teruggekoppeld. Hiervoor werden de VIP’s uitgenodigd door Captain Co-Creation en YNOT voor een vrijdagavonddiner, een ongebruikelijk verzoek. Tijdens het diner werden de oplossingen gepresenteerd en bediscussieerd. Zo adviseerden de Young Professionals alle VIP’s om niet alleen op de auto te focussen met de explosie van modaliteitsvormen die ons te wachten staat. De volgende oplossing om zelfrijdende voertuigen en niet zelfrijdende voertuigen goed te laten samengaan op infrastructuur was een gefaseerde invoering van doelgroepenstroken op de rijkswegen geadviseerd aan Vialis en Rijkswaterstaat. De Young Professionals zagen ook veel winst voor een pilot data-uitwisseling tussen voertuigen en aannemers, een advies richting Heijmans, Simacan en KPN. Deze private data-uitwisseling leidt tot nauwkeurige data in voertuigen over wegwerkzaamheden en een ‘predicitive’ onderhoudsmodel van wegen. Tot slot werd gediscussieerd over de vraag of slimme voertuigen nu een slimme of domme weg nodig hebben, de vraag van TU Eindhoven en TNO. Het antwoord was ‘een domme weg’, maar wel gebruikmakend van blockchain technologie.
Deelnemers en VIP’s keken terug op een succesvolle editie van de Challenge en spraken uit dat er zeker een vervolg aan zou mogen worden gegeven. Tot slot noemde Rijkswaterstaat dat met deze werksessie nog een laatste vraag beantwoord was: de GWW maak je smart door samen als netwerken met elkaar ideeën uit te wisselen. Met deze conclusie en een hoofd vol inspiratie werd de Challenge afgesloten.
Wie zijn Captain Co-Creation en YNOT?
Het netwerkcollectief “Captain Co-Creation” bestaat uit young professionals uit alle gelederen van de bouw- & infrastructuursector; de captains. Zij vormen een platform om de gewenste samenwerkingscultuur tussen alle partijen verder te ontwikkelen en te realiseren. In de nieuwe samenwerkingscultuur zijn de captains nieuwsgierig naar elkaars belangen, wat zorgt dat ze werken aan één gemeenschappelijk doel. Ze willen inspireren en geïnspireerd worden, van delen word je rijker! http://captaincocreation.nu/
YNOT is een community van jonge en betrokken mensen, ontstaan vanuit de leden van Connekt. Wij zijn enthousiast en kritisch. We zijn actief in de wereld van mobiliteit en omgeven door de nieuwste technologie. We zien dat er behoefte is aan nieuwe manieren van samenwerken. YNOT wil graag een frisse blik geven op de huidige wereld van mobiliteit. We onderscheiden ons doordat we Y-generatie breed, zonder organisatienaam of belangen, op onderwerpen inzoomen. YNOT is initiated by Connekt. http://connekt.nl/initiatief/ynot/