Verbonden en geautomatiseerd rijden (CAD, Connected and Automated Driving) ontwikkelt zich snel dankzij innovaties zoals 5G, de technologie van het internet der dingen (IoT, Internet of Things) en kunstmatige intelligentie. Naar verwachting zal CAD hierdoor in de komende jaren leiden tot meer veiligheid, optimaal comfort en nieuwe zakelijke kansen voor een reeks mobiliteitsdiensten. Daarnaast wordt verwacht dat de marktomvang uiterlijk in 2035 een marktpenetratie van 50% zal bereiken.
Het is dan ook geen verrassing dat CAD een van de hoofdthema’s is die worden besproken tijdens het 25e ITS World Congress in Kopenhagen, waar de meest recente ontwikkelingen op het gebied van verbonden en geautomatiseerde mobiliteit zullen worden getoond en gedemonstreerd.
“Verbonden, coöperatief en geautomatiseerd vervoer maakt een snelle technologische groei door. Deze ontwikkeling zal de komende tien jaar ongetwijfeld invloed hebben op de mobiliteit en het leven in de stad”, aldus Steffen Rasmussen, hoofd projecten bij de afdeling Technisch en milieubeheer van Kopenhagen. “Het is extreem belangrijk om de dialoog en samenwerking tussen de private en publieke sector in stand te houden, zodat dankzij deze ontwikkeling de kwaliteit van leven van mensen verbetert en de tendens naar gezonde, leefbare en groene steden doorzet”, zegt hij.
CAD faciliteren
Verbonden en geautomatiseerd rijden betekent in grote lijnen de toenemende connectiviteit en automatisering tussen voertuigen en hun omgeving. Dit wordt mogelijk gemaakt door IoT-technologie, waarbij het allemaal draait om het verbinden en vormen van netwerken van voorwerpen of ‘dingen’.
Tegen 2020 zal er naar verwachting wereldwijd een IoT-netwerk van rond de 50 biljoen voorwerpen bestaan en dat zal een enorme invloed hebben op verbonden mobiliteit. Projecten zoals AUTOPILOT, dat wordt gecoördineerd door ERTICO, het multisectorale publiek-private partnerschap van 121 bedrijven en organisaties, maken nu al gebruik van IoT-sensortechnologie bij grootschalige proefprogramma’s in heel Europa om onder meer geautomatiseerd rijden, geautomatiseerd parkeren en autonoom autodelen te bevorderen.
Een andere belangrijke technologie die de verbetering van CAD vergemakkelijkt, is 5G. Het next-generation gegevensnetwerk zal de weg vrijmaken voor cellular vehicle-to-everything (C-V2X), waardoor voertuigen slimmer en meer verbonden zullen worden dan ooit tevoren. 5G en IoT zijn tijdens het ITS World Congress belangrijke thema’s. Als u meer informatie wilt en de concurrentie voor wilt blijven, gaat u naar plenaire sessie 3, waar zal worden gezocht naar antwoorden op de vraag ‘Wat is de volgende ontwikkeling met betrekking tot geautomatiseerde mobiliteit?
Truck platooning
Zelfrijdende auto’s mogen dan wel de krantenkoppen halen, een van de meest opwindende toepassingen van CAD met de grootste impact is truck platooning. Groepen vrachtauto’s worden uitgerust met vehicle-to-vehicle (V2V)-technologie, waardoor ze met elkaar kunnen communiceren en dicht bij elkaar kunnen rijden.
Platooning heeft talrijke voordelen: meer veiligheid en minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Platooning en andere CAD-innovaties zullen ook helpen om filevorming terug te dringen en zo structurele problemen op de belangrijkste vervoerscorridors van Europa helpen vermijden. Deze en andere voordelen van platooning en standalone geautomatiseerde vrachtwagens worden besproken tijdens de workshop: Het goederenverkeer veranderen door ITS.
Zilveren sponsor Dynniq zal tijdens de beurs een aantal belangrijke projecten uit zijn Cooperative Corridor-portfolio laten zien, waaronder een bespreking van het Cooperative & Connected Services Platform (CCSP) dat communicatie tussen voertuigen en wegsystemen mogelijk maakt. Met betrekking tot de verregaande invloed van CAD zegt Cees de Wijs, CEO van Dynniq: “Om de Europese havens toegankelijk te houden, zijn nieuwe oplossingen zoals truck platooning en snelheidsadvies op afstand noodzakelijk. Zo kunnen we de doorstroming en de veiligheid verbeteren en de koolstofuitstoot verminderen en daarmee ook een van de belangrijkste oorzaken van filevorming en ongevallen met zware vrachtwagens wegnemen.”
Toekomstige uitdagingen
Aangezien draadloze communicatie een essentiële technologie is voor CAD, is nauwe samenwerking tussen de auto-industrie en de telecommunicatiesector belangrijk. Er moet een aantal belangrijke hobbels worden genomen om dit mogelijk te maken. François Fischer, Senior Manager for Connected and Automated Driving bij ERTICO, merkt op dat, naast juridische en institutionele uitdagingen, het verschil in tempo tussen de auto-industrie en IT-sector een van de grootste uitdagingen vormt voor de implementatie van CAD. “Telecommunicatieproducten hebben een veel kortere levenscyclus dan voertuigen. Dit betekent dat het voor de implementatie van CAD cruciaal is dat er een manier wordt gevonden om deze twee sectoren te integreren”, legt hij uit.
Als u meer wilt weten over de uitdagingen waarmee CAD wordt geconfronteerd, bezoekt u de exclusieve sessies ‘Effectieve coöperatieve, verbonden en geautomatiseerde mobiliteit’ en ‘De rol van open data in de digitale infrastructuur’.
CAD in actie tijdens het 25e ITS World Congress
CAD-technologie wordt stilaan een mature technologie, en er zijn mogelijkheden te over om die in actie te zien tijdens het ITS World Congress in Kopenhagen. Enkele spraakmakende innovaties op het gebied van verbonden en geautomatiseerde mobiliteit zullen er immers worden gedemonstreerd. Hiertoe behoren:
- een demonstratie door zilveren sponsor Swarco van zijn autonome valet-parkeerservice;
- de Urban Jungle, waar verschillende autonome pendeldiensten statische en dynamische obstakels zullen oversteken;
- een demonstratie door NordicWay 2 van C-ITS-verkeersbeheercapaciteiten;
- een showcase van C-MobILE van interoperabele C-ITS-systemen;
- een demonstratie door Keolis van de eerste autonome taxi op de markt.
Dit is slechts een kleine greep uit de demonstraties die tijdens de beurs zullen worden gehouden. Een volledige lijst kunt u vinden op de website van het ITS World Congress. Vertegenwoordigers hebben bovendien de mogelijkheid om met de beurs-app voor elke demonstratie een plaats te reserveren. Naarmate de beurs dichterbij komt, zal er meer informatie over de demonstraties worden gepubliceerd. Schrijf in voor de nieuwsbrief over de beurs voor de meest recente informatie over de beurs-app en de demonstraties.