Om de transitie naar duurzame mobiliteit te versnellen, is het beïnvloeden van reizigersgedrag cruciaal.

Datum 27 maart 2025
Tijd 13:00 uur
Locatie Connekt, Delft
Voor wie Connekt-leden

Gedragscampagnes spelen een belangrijke rol en worden door heel Nederland ingezet door gemeenten, provincies en regionale bereikbaarheidsprogramma’s. Maar hoe weten we of deze campagnes daadwerkelijk effect hebben?

Te vaak wordt nog teruggegrepen op maatregelen waarvan het effect aannemelijk klinkt, maar niet goed wordt aangetoond. Effectieve gedragsbeïnvloeding begint bij inzicht: wat willen we meten, hoe breed meten we, en hoe gebruiken we de resultaten om campagnes te verbeteren? Tijdens deze bijeenkomst duiken we hier dieper in met inspirerende sprekers en interactieve discussies.

Programma

13:00 – 13:30 Inloop
13:30 – 14:30 Introductie op het onderwerp en presentaties van experts

  • Christiaan Rasch van MobilityLabel vertelt en toont voorbeelden van de datagedreven aanpak die de meeste Nederlandse regio’s hanteren binnen de mobiliteitstransitie van woon-werkverkeer. Getoond wordt hoe werkgevers het veranderpotentieel van werknemers in kaart brengen. En hoe regio’s met de geaggregeerde data daaruit, aan de slag gaan met gedragscampagnes getarget op de groepen met het grootste handelingsperspectief.
  • Matthijs Dicke-Ogenia van Goudappel zal ingaan op hoe hij tegen evaluatie van gedragscampagnes aankijkt. Hij zal uitleggen hoe evaluatie soms te eenvoudig geëvalueerd wordt, en geen rekening gehouden wordt met de verschillende “states of change”.
  • Paul van de Coevering van Breda University of Applied Sciences laat op basis van onderzoeken vanuit de Smart City Monitor, het Kennislab Mobiliteitstransitie en LEVERAGE zien hoe je gedragsverandering op verschillende niveaus en verschillende manieren kunt evalueren.
  • Henriette Verhoeven van XTNT gaat ten slotte in op hoe je data in de praktijk inzet. Ze licht toe hoe je data kunt gebruiken om een gedragscampagne Fiets verder door te ontwikkelen, zodat de specifieke doelgroepen daadwerkelijk stapjes zetten op de gedragscurve. Dus hoe data helpt om van bewustwording naar engagement – en van engagement naar gewenst gewoontegedrag te gaan.

14:30 – 14:45 Pauze
14:45 – 16:00 Discussie rondom een aantal stellingen
16:00 – 17:00+ Borrel

Aanmelden

Wil jij met het Connekt-netwerk nadenken over hoe we tot beter onderbouwde en effectievere gedragscampagnes kunnen komen? Meld je dan aan voor deze bijeenkomst. Aanmelden kan via bovenstaande button.