Steeds meer nieuwe vervoersmiddelen doen hun intrede in het straatbeeld, al dan niet als deelsysteem. Denk aan de e-bike, cargobike, speed pedelec, de elektrische step en scooter en ook de BSO-bus mag de weg op. Maar hoe ga je daar als gemeente mee om in jouw (duurzame)mobiliteitsbeleid? En hoe spelen marktpartijen hierop in met het aanbod? Connekt en CROW organiseren, in navolging op een succesvol webinar in november vorig jaar nu een serie webinars waarin we een aantal hoofdthema’s rondom micromobiliteit uitdiepen.
Dit webinar op 15 april, van 13.30 -15.00 uur is het derde webinar in de reeks. Het wordt een verdiepende sessie over de openbare ruimte. In gesprekken over mobiliteit komt steeds vaker ook de relatie met de openbare ruimte aan bod. Welke invloed heeft micromobiliteit hierin? Zoals de naam al aangeeft, is micromobiliteit klein en neemt dus minder ruimte in. Helemaal als de vervoersmiddelen ook gedeeld worden door meerdere personen. Een al veel gebruikte oplossing in deze context van deelmodaliteiten zijn hubs. Maar wat zijn hubs?
In het webinar voeren we met drie sprekers het gesprek over micromobiliteit en openbare ruimte, en dan in het bijzonder over hubs. Er komen twee verschillende soorten toepassingen van hubs aan bod. Een wijkhub waar buurtbewoners gezamelijk gebruik kunnen maken van deelmobiliteit en een hub op een knooppunt waar mensen overstappen van bijvoorbeeld openbaar vervoer naar deelvervoer.