Op 28 januari is minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aanwezig bij de eerste officiële testrit van de zelfrijdende WEpods. In opdracht van Provincie Gelderland start het WEpods consortium, samen met Wageningen UR, de gemeenten Ede en Wageningen, de testfase van de eerste pilot ter wereld met een zelfrijdend voertuig op de openbare weg. Provincie Gelderland heeft Regio FoodValley (traject over de KennisAs Ede-Wageningen) aangewezen als pilotgebied. Dit vanwege het kennisintensieve karakter van de regio.

Het zelfrijdende voertuig, de zogenoemde WEpod, start de testfase op de campus van Wageningen UR. De maanden erna worden gebruikt om de route uit te breiden tot het station Ede-Wageningen. Bij positieve testresultaten start de projectorganisatie medio 2016 met het vervoer van passagiers. Initiatiefnemer Provincie Gelderland geeft met de pilot aan dat er serieus werk wordt gemaakt van haar ambities voor nieuwe, flexibele, duurzame en sociale mobiliteit.

Wat is de WEpod?
De WEpod is een zelfrijdend voertuig zonder stuur en zonder pedalen. Het rijdt volledig automatisch en rijdt op elektriciteit. De voertuigen gaan medio 2016 tussen station Ede/Wageningen en Wageningen University & Research centre (WUR) rijden. Op 28 januari is de eerste officiële testrit op de WUR-campus. De provincie Gelderland, initiatiefnemer van deze pilot, laat hiermee zien dat er serieus werk wordt gemaakt van haar ambities voor nieuwe, flexibele, duurzame en sociale mobiliteit. De Provincie Gelderland heeft Regio FoodValley (traject over de KennisAs Ede-Wageningen) aangewezen als pilotgebied. Dit vanwege het kennisintensieve karakter van de regio.

Er zijn in de wereld meerdere initiatieven met zelfrijdende voertuigen zoals de Rotterdam Rivium shuttle voertuig, de Heathrow shuttles en de Masdar pods. Deze voertuigen rijden op speciale gesloten rijbanen. De WEpods gaan op de openbare weg rijden tussen ander verkeer. De eerste tijd alleen bij gunstige weersomstandigheden en bij daglicht. Een ‘control room’ houdt toezicht op het voertuig en op de veiligheid. Een steward begeleidt de gasten in het voertuig. De WEpods rijden in eerste instantie op een vast traject, maar het systeem kan op den duur uitbreiden naar meer trajecten en regio’s. Zo kan het systeem leiden tot een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer.

Consortium
Opdrachtgever voor het WEpods project is de provincie Gelderland. Het WEpods consortium bestaat uit de volgende projectpartners: TU Delft (contractpartner), Spring Innovation Management (projectleiding), Robot Care Systems (systeem integratie), Mapscape (HD kaart voor automatisch rijden) en Connekt (Communicatie en PR). Naast bovenstaande projectpartners heeft het project belangrijke toeleveranciers zoals TNO, Easymile, Elektrobit, Ricardo, Technolution en ZTI. Ook dragen meerdere organisaties uit de regio bij aan het project zoals WUR, De Christelijke Hogeschool Ede (CHE), Christelijke Onderwijs Groep Vallei & Gelderland – Midden (COG), ROC A12, De Hogeschool Arnhem Nijmegen en KennisAs Ede-Wageningen. Het WEpods project wordt gesponsord door Green Dino, NVIDIA en OpenUp Technologies.

Meer informatie over het WEpods project via www.wepods.nl.