Connekt werkt aan innovatie en duurzaamheid. Het belangrijkste daarbij is het netwerk van verschillende partijen die samenwerken. Marc Verhage, bestuursvoorzitter van Connekt, over 25 jaar Connekt.
Geplaatst op 03 februari 2025
Marc Verhage is sinds 2023 bestuursvoorzitter van Connekt. Connekt in drie woorden is voor hem: netwerk met resultaat. “We bereiken resultaten en dat doen we met elkaar, met het netwerk”, licht hij toe. Connekt combineert een ledennetwerk, een deelnemersnetwerk van Lean & Green en een netwerk van partijen die met elkaar samenwerken. Dat netwerken, verbinden en samenwerken is iets dat Marc erg aanspreekt. “We moeten voorkomen dat verschillende partijen met dezelfde dingen bezig zijn. Zo houden we de snelheid die nodig is.”
Unieke organisatie
Naast het netwerk, zijn ookde onafhankelijkheid en neutraliteit belangrijke eigenschappen. Zij maken Connekt uniek en zorgen ervoor dat Connekt de dingen kan doen die ze doet, zoals aanbestedingen en programmeringen namens de overheid. “Het succes van Connekt is een combinatie van kennis, expertise en hoe we zijn als organisatie.”
Het is ook een speciale organisatie om voor te werken, zegt Marc. “Ik heb echt heel wat werkgevers gehad, en wat Connekt uniek maakt is dat we een hele hechte club zijn. Een slag mensen die op de een of andere manier bij elkaar past en op een speciale manier samenwerkt.”
Duurzaamheid
Het doel van Connekt is om gezamenlijk te werken aan innovatie en duurzame mobiliteit en logistiek. Duurzaamheid is hierbij breder dan alleen het milieuaspect, vertelt Marc. “Het gaat erom dat logistiek en mobiliteit toekomstbestendig zijn, dat iedereen mee kan doen, dat het zo schoon mogelijk is, maar ook dat het betaalbaar is, dat het haalbaar is, et cetera.” Marc vindt het mooi dat bij Connekt op een realistische manier wordt gewerkt aan resultaten om Nederland beter en toekomstbestendig te maken. “Geen mooie woorden en meningen, maar haalbare oplossingen gebaseerd op feiten.”
Relevantie
Het doel van Connekt is door de jaren heen niet veranderd. De relevantie van Connekt is dat wel. Marc: “In het begin was het allemaal nieuw: de materie, het netwerk, de relatie tussen overheid en bedrijfsleven was nog niet gelegd. In de loop van de tijd ontwikkelde zich dat.” Bedrijven bouwen zelf relaties op, de kennis is er, de materie is niet nieuw meer. De focus van Connekt is daarmee verschoven van innovatie naar implementatie. Zo moet Connekt voortdurend meegroeien met de volwassenheid van de markt en van de leden en opdrachtgevers.
Thematiek
Wat ook verandert, is de thematiek waar Connekt zich mee bezighoudt. Het thema digitalisering is nu al een tijdje actueel. Connekt zet daar volop op in, onder andere door mee te werken aan het programma DIL (Data Infrastructuur Logistiek) en het afsprakenstelsel BDI (Basis Data Infrastructuur). Maar ook op internationaal gebied, bijvoorbeeld met de BoostEDIC M & L (Boost Mobility and Logistics for European Digital Infrastructure Implementation Cases), onderdeel van een European Digital Infrastructure Consortium (EDIC). Dat is een nieuwe organisatievorm waarin digitaal samenwerken centraal staat.
Andere thema’s die in Nederland steeds actueler worden, zijn weerbaarheid en veerkracht. Hoe zorg je dat de logistiek blijft draaien als er een calamiteit optreedt? Denk aan de waterstanden in de Rijn of noodweer. Met de onrust in de wereld worden dit steeds urgentere thema’s.
Mobiliteit en logistiek
De termen mobiliteit en logistiek zijn al een aantal keer gevallen, maar waar hebben we het dan precies over? Voor Marc zijn mobiliteit en logistiek één. Ze gaan immers beiden over het van a naar b verplaatsen van iets of iemand. “Bij logistiek gaat het om business to business, terwijl het in de mobiliteit voornamelijk om business to consumers gaat.” Marc gaat verder: “Bij mobiliteit gaat het veel meer over mensen, gedrag en brede welvaart.” Hoe haal je bijvoorbeeld mensen over om anders te gaan reizen? Of hoe zorgen we met elkaar dat mindervalide mensen ook bepaalde bestemmingen kunnen bereiken? “Daarnaast is logistiek eigenlijk gewoon keihard business bedrijven.”
Grensverleggend
Connekt verlegt grenzen, op verschillende vlakken. Allereerst letterlijk. Uitdagingen binnen de sector stoppen niet bij de landsgrenzen en ook Connekt blijft niet binnen Nederland. “We hebben de Smart Mobility Embassy, ITS Nationals, waar ik ook in het bestuur zit, en de nieuwe tak International Affairs”, zegt Marc. Maar ook op inhoudelijk vlak is Connekt grensverleggend. Ze beperkt zich bijvoorbeeld niet tot de grenzen van sector, maar gebruikt haar expertise en kennis ook in andere sectoren. “We zitten al in de bouwsector en kijken ook naar andere sectoren die grenzen aan mobiliteit en logistiek, zoals defensie, misschien de energiesector.”
Uitdaging
Voor de toekomst ziet Marc de grootste uitdaging voor de sector in de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat logistiek en mobiliteit blijven voldoen aan de steeds strenger wordende eisen, met name op het gebied van milieu. Samenwerking is daarin ook een belangrijke uitdaging. Op nationaal niveau tussen verschillende ministeries en op internationaal niveau tussen verschillende landen. Logistiek en mobiliteit stoppen immers niet bij de grens, dus dat moet op elkaar afgestemd worden.