Op 7 juni stond Nederland in de semifinale van de Global Hyperloop Challenge, de wereldwijde competitie voor Hyperloop: het nieuwe concept voor vervoer van goederen en personen met vliegtuigsnelheid. Drie scholieren van het Ashram College uit Alphen aan de Rijn vertegenwoordigden Nederland. Elisa Zornig, Roan van der Voort en Jonne van der Voort vormden samen met Elisa’s vader Nico het team ‘Hyperquest’ , dat in september 2016 de Dutch Hyperloop Challenge van Connekt won. Nog geen jaar later, maar heel wat ervaringen rijker, presenteerden ze een kansrijk plan waarmee ze ook het NOS-journaal haalden.

Wat bracht jullie op het idee om mee te doen aan de Hyperloop Challenge?
“Op school hadden we samen net een 3D printing project afgerond, toen we hoorden over de Dutch Hyperloop Challenge. Het leek ons een leuke uitdaging, dus zijn we gaan brainstormen. De geeltjes met het beste idee Nederland in de race voor Hyperloop 2hielden we over.”

Wat was de kern van jullie idee?
“Voor brede acceptatie van een nieuwe technologie moet niet alleen je businessplan op orde zijn, maar moet je vooral de mensen meenemen. De maatschappelijke relevantie moet direct duidelijk zijn. Daarom hebben we in ons eerste ontwerp ook een idee uitgewerkt voor een ‘organ loop’ omdat snelheid bij transplantaties zo belangrijk is: dankzij de Hyperloop kunnen we levens redden!”

Wat gaat jullie voorstel Nederland brengen?Nederland in de race voor Hyperloop
“Heel veel. Vanuit economisch oogpunt krijgt Nederland een kennisvoorsprong op het gebied van deze  nieuwe technologie. De connectie tussen Oost-en West-Nederland levert nieuwe banen op, zeker als Schiphol door verbinding met andere vliegvelden in Nederland een grote airport wordt. Vanuit milieu-oogpunt zijn ook veel voordelen: minder druk op de ruimte, efficiënter vervoer.”

Ik zou zeggen: kunnen we vandaag nog beginnen?
“Er zit een kink in de kabel: mensen moeten het eerst allemaal willen. We hebben lessen getrokken uit het verleden; bij het initiatief ‘Anders betalen voor mobiliteit’ bepaalde een kleine minderheid de stemming, waardoor het idee uiteindelijk niet doorging. Dat willen we voorkomen door een stapsgewijze aanpak. Dan kunnen mensen langzaam wennen aan het idee. Je kunt maar een keer een corridor bouwen, maar het betrekken van mensen begint nu al. Positieve communicatie is belangrijk. Daarom willen we een experience centre bouwen, waar mensen op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met de Hyperloop. We hebben zelfs een stripfiguur bedacht: Hype.”

Nederland in de race voor Hyperloop 3 Nederland in de race voor Hyperloop 4

Was het bijzonder voor jullie om mee te doen aan de Challenge?
“We zijn eraan begonnen om te leren, en weten nu wat er allemaal bij komt kijken. En dat is veel! We hebben geleerd kritisch, creatief en out-of-the-box te denken, verschillende belangen af te wegen, en ons een beeld van de toekomst te vormen: hoe zou men dan de Hyperloop zien? Daarnaast hebben we veel presentatie-ervaring opgedaan, ook nog in het Engels.”

Hebben jullie tips voor Connekt als organisator van de Dutch Hyperloop Challenge?
“De eisen voor de Dutch Hyperloop Challenge hadden concreter gekund, zodat ze beter aansloten op de Global Challenge. Maar dat is allemaal goed gekomen. We vonden het vooral een super leuke challenge waarmee Connekt ons echt een kans heeft gegeven.”

Wat gaat er gebeuren na de semi-finals?
“We hopen natuurlijk dat we winnen. Maar het is ook leuk om na zo’n intensief jaar iets anders te gaan doen,” besluiten de drie scholieren lachend. “Ik heb er wel de zweep over gehaald, hoor,” vult vader Nico aan. “En ik ben trots op wat de jongelui hebben neergezet. Voor ons was een goede presentatie in de semi-finales het doel. Dat is gelukt. Hyperloop One wil graag in Europa een grote loop maken. Wij hebben laten zien dat Nederland daarvoor een testland kan zijn: bouw eerst een klein stukje in Nederland, kijk wat werkt en wat anders moet, en rol het dan uit.”