Eind vorig jaar is Oracle toegetreden tot het Connektnetwerk. Hoog tijd om nader kennis te maken met dit nieuwe Connektlid. We spraken met Pieter de Bel (sales executive customer experience solutions) en Sultan Semlali (team leader sales development).

Kunnen jullie iets meer over de organisatie vertellen?

“Oracle is in 1977 opgericht in Amerika als database company. Uiteindelijk is die organisatie uitgebouwd met alles wat met data te maken heeft, maar ook met infrastructuur en applicaties. Het is onze missie om klanten te helpen om op basis van data zo goed mogelijke beslissingen te nemen. Om mensen te helpen data op nieuwe manieren te bekijken, inzichten te ontdekken en oneindige mogelijkheden te creëren. Alle data die beschikbaar is op verschillende afdelingen binnen een organisatie (denk aan marketing, boekhouding etc). brengen we bij elkaar, zodat deze gecombineerd kan worden. Wanneer een klant dan contact opneemt met zo’n organisatie, is zijn hele geschiedenis bekend, zodat deze klant een persoonlijke ervaring krijgt.”

Wat is het haakje met Connekt?

“We doen dit ook binnen de mobiliteitssector. Denk aan partijen als luchtvaartorganisaties, rail en andere openbaar vervoersorganisaties. Wat Oracle in de breedte doet voor haar klanten in deze sector is van data naar inzicht naar actie richting de eindgebruikers. Wij proberen onze klanten te helpen met het optimaliseren van de customer experience van hun klanten. Dit doen wij ook in logistieke scenario’s door bijvoorbeeld transporteurs in staat te stellen hun klanten van de juiste service en vrachtinformatie te voorzien op basis van IoT- en locatiedata”

Kunnen jullie dit iets concreter maken?

“Mensen maken gebruik van een mobiliteitsaanbieder om van A naar B te gaan, maar dat is maar een deel van wat ze willen gaan doen. Er kan voor de reis gebruik gemaakt worden van verschillende modaliteiten. Een klant kan bijvoorbeeld eerst met de bus gaan, daarna met de trein, en daarna gebruik maken van een deelscooter- of fiets, om uiteindelijk op zijn eindbestemming aan te komen. Op dit moment blijft veel data binnen de verschillende partijen, bijvoorbeeld een NS of een Connexxion, maar wordt er nog niet veel data onderling gedeeld, waardoor de klantervaring nog niet optimaal is. Als al die partijen van elkaar weten hoe jouw reis in elkaar zit op hoofdlijnen, kunnen ze hun diensten beter op elkaar aan laten sluiten. Als je in het eerste deel van je reis bijvoorbeeld vertraging hebt gehad, kan deel 2 van de reis hier op aangepast worden. Dit zorgt voor een betere klantervaring en is uiteindelijk financieel ook voordeliger voor de partijen, zo blijkt uit onderzoek.”

Op welke thema’s komen de andere Connektleden jullie tegen?

“Mobility of the future als overkoepelend thema. En dan specifiek op dit moment: Mobility as a Service en data-delen.”

Wat verwachten jullie van het lidmaatschap aan het Connektnetwerk?

“Het delen van trends, visie en ervaringen. Met elkaar in gesprek gaan.”